۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تاکید وزیر زن افغانستان بر استخراج سنگ‌های ارزشمند

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۳:۴۴
کد خبر: 377957
تاکید وزیر زن افغانستان بر استخراج سنگ‌های ارزشمند

نرگس نهان، سرپرست کنونی وزارت معدن و پترولیم افغانستان در تلاش برای استخراج معادن منطقه به ارزش میلیاردها دلار در این کشور است.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ ثروت عظیم معدنی افغانستان، تا یک هزار میلیارد دلار و حتی بیشتر تخمین زده شده است. وزیر معدن این کشور، در تلاش است که تمام سنگ‌های ارزشمند را از زمین استخراج کند.

گفتنی است که نرگس نهان، به عنوان یک زن سیاست‌مدار که بسیاری از زنان افغانستان هنوز هم درگیر مبارزه برای حقوق اساسی خود هستند، مقاومت و ایستادگی بسیاری از خود نشان داده است.

وی در ماه دسامبر 2017، در سن 38 سالگی، تنها زن در میان 12 وزیر بود که در پی تاییدیه در کابینه پارلمان افغانستان تلاش می‌کرد. به دست آوردن مجوز قرار گرفتن در جایگاه سرپرست وزارت معادن و نفت، بزرگ‌ترین دستاورد سیاسی بود که به رغم تمام تلاش‌ها به نظر می‌رسید ناکام بماند.

قابل ذکر است که زمین‌های ناهموار و خاکی افغانستان از جمله منطقه حاجیگک واقع در کابل، دارای ثروت عظیم معدنی و یکی از بزرگترین ذخایر آهن در جهان و همچنین مس، طلا، لیتیوم، کرومیت، منگنز، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، فلزات نایاب در سطح زمین و اورانیوم است. اگر به رغم چالش‌های شدید امنیتی، لجیستیکی و سیاسی، این منابع بتوانند به بازار عرضه شوند، برخی ارزش کلی آنها را، بیش از یک هزار میلیارد دلار تخمین زده‌اند.