۰ نفر

جنگ تجاری به سفره خانوار رسید

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۲۲
کد خبر: 377906
جنگ تجاری به سفره خانوار رسید

جنگ تجاری اقتصاد اول و دوم دنیا یکشنبه وارد دور جدیدی شد. امریکا و چین بار دیگر با مقرر کردن تعرفه‌های جدید بر محصولات یکدیگر بر شدت جنگ تجاری افزودند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، با تصمیم تازه دولت دونالد ترامپ تعرفه‌های محصولات چینی به ارزش حدود 112میلیارد دلار، ۱۵درصد افزایش خواهد یافت. پکن نیز در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه‌های محصولات امریکایی با ارزش تقریبی ۷۵میلیارد دلار را افزایش می‌دهد.

همچنین برای نخستین‌بار از زمان آغاز این جنگ تجاری در ۱۸ ماه گذشته، چین برای نفت امریکا نیز تعرفه ۵درصدی تعیین کرده که از یکشنبه آینده اعمال خواهد شد. این در حالی است که دامنه جنگ تجاری به سبد مصرفی روزانه خانوارها رسیده است.

یورونیوز گزارش داده، از این پس مصرف بسیاری از کالاها از شیر گرفته تا لوازم ورزشی چینی برای خانوارهای امریکایی حداقل ۱۵درصد گران تر خواهد شد و در مجموع مطابق برآورد بانک سرمایه‌گذاری جی‌‌پی مورگان، متوسط سبد مصرفی خانوارهای امریکایی هزار دلار در سال افزایش خواهد یافت. این سطح از رشد هزینه‌ها ناشی از وضع تعرفه واردات بر صدها قلم کالای مصرفی چینی است که فهرست رسمی آنها بالغ بر ۱۲۲ صفحه است. این کالاها تنها بخشی از ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی است که رییس‌جمهوری امریکا یک ماه پیش از لزوم وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر آنها سخن گفته بود.

در همین حال، شرکت «ولز فارگو» که در حوزه ارایه خدمات مالی به شرکت‌های امریکایی فعال است، اعلام کرده که تعرفه جدید وضع شده بر واردات کالاهای چینی، هزینه تولید بیش از ۱۶۰ گروه صنعتی را افزایش خواهد داد و در مجموع جنگ تجاری ایالات متحده و چین تاکنون موجب کاهش سودآوری ۳۰ درصد از شرکت‌های امریکایی شده است.

بخش کشاورزی امریکا هم از جنگ تجاری متاثر شده است. قیمت‌های سویا، ذرت و گندم ریزش پیدا کرده و به خصوص قیمت سویا از زمانی که چین تعرفه‌های تلافی‌جویانه را علیه واردات سویای امریکایی وضع کرد، کاهش فاحشی پیدا کرد. قیمت ذرت اندکی بهتر بوده اما تنها به‌دلیل وقوع سیل‌های وحشتناک در اوایل سال بوده که نگرانی‌ها نسبت به تامین این محصول را برانگیخت. اکنون که معلوم شده تولید بهتر از حد انتظار بوده، قیمت ذرت نیز کاهش پیدا کرده است. با اینکه کشاورزان تلاش کرده‌اند بازارهای دیگری پیدا کنند اما قیمت‌ها پایین مانده است. فشار مالی گسترش پیدا کرده و در نتیجه اعلام ورشکستگی زراعی امسال ۱۳ درصد رشد کرده است. نیویورک‎تایمز نوشته: «خشم روزافزون در میان کشاورزان امریکایی، یک تهدید سیاسی برای ترامپ به شمار می‌رود به‌ویژه که کشاورزان از پیام‌های توییت ترامپ مبنی بر اینکه وضع کشاورزان دوباره عالی شده است رنجیده‌اند.»

پیشتر نیز دفتر بودجه کنگره پیش‌بینی کرده بود تا ۲۰۲۰ میلادی تعرفه‌ها و جنگ تجاری سطح تولید ناخالص داخلی واقعی امریکا را حدود ۰.۳ درصد و میانگین درآمد واقعی خانوارهای امریکایی را به میزان ۵۸۰ دلار کاهش خواهد داد. در مقابل ترامپ با رد آثار زیان‌بار جنگ تجاری بر اقتصاد امریکا می‌گوید علت اصلی آسیب خوردن برخی شرکت‌ها از افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی، مشکلات ریشه‌دار مدیریتی و راهبری ناکارآمد آنها در سالیان گذشته بوده است.

جنگ تجاری در شرایطی تشدید شده که چین از طرف امریکایی خواسته بود با خویشتن‌داری بیشتری مذاکرات تجاری را ادامه دهد و انتظار حل سریع مسائل را نداشته باشد. گفته شده، مذاکرات پنجشنبه گذشته دو طرف در سطحی متفاوت انجام شده ولی کاخ‌سفید هنوز از انتشار جزییات این مذاکرات امتناع کرده است. البته دو طرف تاکید کرده‌اند که سپتامبر نیز به مذاکرات خود ادامه خواهند داد.

جنگ تجاری میان چین و امریکا از حدود یکسال‌ونیم پیش و با اعتراض ترامپ به کسری تجاری۴۳۰میلیارد دلاری ایالات متحده در قبال واردات کالاهای چینی آغاز شد. در این مدت امریکا تعرفه واردات ۲۵۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵درصد افزایش داده و دولت چین نیز در اقدامی متقابل واردات ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی امریکایی را مشمول پرداخت تعرفه کرده است.

   جمهوری‌خواهان نگران

دامنه جنگ تجاری در شرایطی گسترده‌تر شده و به سبدهای خانوار رسیده که دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 میلادی به دستاوردهای اقتصادی دولتش به‌شدت متکی است. با این حال نشریه هیل نوشته محبوبیت آقای رییس‌جمهور در میان کشاورزان و حاشیه‌نشینان به‌شدت کاهش یافته است.

در این گزارش آمده: حاشیه‌نشینان می‌توانند تهدیدی برای شانس ترامپ برای انتخاب دوباره باشند و تعدادی از جمهوری‌خواهان آسیب‌پذیر در ایالت‌هایی همچون کلورادو، مِین، کارولینای شمالی و آریزونا با چالش‌های فزاینده‌ای برای انتخاب دوباره در این مناطق مواجه هستند. در حال حاضر جمهوری‌خواهان در مجلس سنای امریکا به نسبت به ۵۳ در مقابل ۴۷ اکثریت را در اختیار دارند. «لئونارد لارنس» نماینده سابق جمهوری‌خواه از ایالت نیوجرسی، می‌گوید:پیام‌های ضد ونقیض ترامپ و کاخ‌سفید مانع ایجاد اطمینان بین رای‌دهندگان در مناطق حومه‌ای می‌شود. لارنس می‌گوید: «جمهوری‌خواهان با حمایت حاشیه‌نشینان تقویت می‌شوند اما ظاهرا این موضوع در انتخابات (میان دوره‌ای) ۲۰۱۸ کنگره صدق نکرد. این موضوع برای من نگران‌کننده است و لازم است عملکرد بهتری در انتخابات ۲۰۲۰ داشته باشیم.»

بر اساس نظرسنجی‌های هفته گذشته «ان‌بی‌سی نیوز» و «وال‌استریت ژورنال»، ۶۳ درصد از زنان سفیدپوستِ دارای تحصیلات دانشگاهی، قطعا یا احتمالا به یک نامزد دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ رای می‌دهند در حالی که فقط ۳۰ درصد از آنها از ترامپ حمایت می‌کنند.