۰ نفر

آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف برجام فراتر رفته است

۸ شهریور ۱۳۹۸، ۲۲:۲۸
کد خبر: 377288
آژانس: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف برجام فراتر رفته است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای بالاتر رفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، این آژانس که مسئولیت نظارت بر توافق هسته ای سال 2015 را برعهده دارد در ماه جولای (تیر/مرداد) اعلام کرد که سطح اورانیوم غنی سازی ایران از حد مجاز 202.8 کیلوگرم و خلوص غنی سازی اورانیوم نیز از 67/3 درصد فراتر رفته است.  
براساس گزارش آژانس، با گذشت دو ماه ایران نه تنها از محدودیت های خود عبور کرده بلکه سطح اورانیوم غنی شده خود را به 241.6 کیلوگرم رسانده و خلوص غنی سازی اورانیوم نیز به 4.5 درصد رسیده است. 

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازما های بین المللی در وین عصر جمعه همزمان با انتشار شانزدهمین گزارش مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص راستی‌آزمایی اجرای برجام، آن را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ چندجانبه گرایی در روابط بین الملل و گواهی بر پایبندی آن به تعهدات بین‌المللی‌اش خواند.

وی افزود: در این گزارش، همانند پانزده گزارش قبلی مدیرکل، تصریح شده است که از روز اجرای برجام، آژانس به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران بر اساس مفاد برجام ادامه داده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با نخستین سالروز خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ماه، بیانیه ای منتشر کرد که در آن افزون بر اجازه ذخیره سازی و نگهداری آب سنگین و اورانیوم غنی شده فراتر از محدودیت‌های مندرج در برجام، مهلتی دو ماهه به اعضای باقی مانده در این توافق داد تا در این مدت به تعهدات خود به ویژه در دو حوزه بانکی و نفتی عمل کنند.
گام بعدی ایران، افزایش چهار برابری تولید اورانیوم با غنای ۳.۶۷ درصد بود که متعاقب بیانیه شورای عالی امنیت ملی انجام گرفت.
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر افزایش چهار برابری را پیامی به طرف‌های مقابل دانست و تاکید کرد: این ظرفیت با همین میزان سانتریفیوژ قابل افزایش بیشتر هم هست. لذا دیری نخواهد پایید که ما از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مواد غنی شده ۳.۶۷ درصد عبور خواهیم کرد، پس بهتر است هرچه زودتر اقدامات لازم را طرف‌های مقابل انجام بدهند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته ضمن اعلام خروج کشورش از برجام، تحریم‌هایی را که براساساین توافق برداشته شده بود، علیه ملت ایران بازگرداند.
رئیس جمهوری آمریکا افزون بر اعمال تحریم‌ها در دو دوره در مردادماه و آبان ماه سال گذشته، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده و در اوج دشمنی خود با ایرانیان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را وارد فهرست سازمان‌های تروریستی کرد.
در پاسخ به این اقدام واشنگتن، جمهوری اسلامی ایران هم دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده موسوم به سنتکام را به عنوان گروه تروریستی شناسایی کرد.