۰ نفر

اشاره تلویحی آلمان به اختلافات در اروپا بر سر تشکیل ائتلاف دریایی

۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۴۰
کد خبر: 377260
اشاره تلویحی آلمان به اختلافات در اروپا بر سر تشکیل ائتلاف دریایی

وزیر خارجه آلمان روز جمعه به تلویح به وجود اختلاف میان کشورهای اروپایی درباره تشکیل یک ائتلاف دریایی اروپایی اشاره کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه بعد از گفت‌وگو با همتایان انگلیسی و فرانسوی گفت اروپا تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ توافق هسته‌ای برجام را افزایش خواهد داد. او علاوه بر این، به تلویح به وجود اختلافاتی میان کشورهای اروپایی درباره ایده تشکیل ائتلاف دریایی اشاره کرد. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه سال گذشته به صورت یکجانبه به مشارکت کشورش در توافق هسته‌ای برجام پایان داد. کشورهای اروپایی بعد از این اقدام وعده دادند اثرات خروج آمریکا را جبران کنند، اما نتوانستند وعده‌های خودشان را عملی کنند. 

امروز جمعه وزرای خارجه سه کشور اروپایی همراه با «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هلسینکی دیدار و درباره برجام گفت‌وگو کردند. 

هایکو ماس بعد از این دیدارها گفت که سه کشور اروپایی به دنبال تحکیم نتایج به دست آمده در اجلاس گروه هفت درباره ایران هستند. وی گفت: «اولویت ما باز کردن پنجره گفت‌وگو بین ایران و آمریکا است.»

وی اضافه کرد: «به خصوص بعد از نشست گروه هفت در بیاریتز، همه ما بر این عقیده هستیم که این فضا وجود دارد و هر دو طرف آماده گفت‌وگو هستند. باید از این فرصت استفاده کنیم.»

وزیر خارجه آلمان علاوه بر این درباره تلاش‌های کشورهای اروپایی برای تشکیل یک ائتلاف دریایی هم اظهارنظر کرد و گفت که در این باره هنوز «دیدگاه‌های متفاوتی» وجود دارد. او با وجود این گفت که نباید اقدامی انجام شود که تلاش‌های دیپلماتیک را به خطر بیندازد.

«فدریکا موگرینی» روز گذشته (پنجشنبه) از تلاش برای تشکیل یک ائتلاف دریایی اروپایی که ممکن است دامنه فعالیت آن به حضور در تنگه هرمز و خلیج فارس بسط داده شود خبر داده بود.

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت هدف از این طرح مقابله با تهدیدهای فزاینده علیه آزادی و امنیت تردد دریایی است و به موجب آن کشورها در قالب یک همکاری داوطلبانه اقدام به تبادل اطلاعات خواهند کرد. 

موگرینی در یک کنفرانس خبری بعد از نشست غیررسمی وزرای دفاع اتحادیه اروپا در هلسینکی گفت: «ما دیروز درباره حضور هماهنگ دریایی در مناطقی که برای اتحادیه اروپا اهمیت راهبردی دارند رایزنی کردیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این طرح در مراحل اولیه قرار دارد و قرار است ابتدا در خلیج گینه-منطقه‌ای کاملاً متفاوت با تنگه هرمز- به آزمون گذاشته شود. 

وی اضافه کرد گسترش این طرح، به نحوی که تنگه هرمز را هم شامل شود، گزینه‌ای است که ممکن است با گذشت زمان محقق شود. او تأکید کرد: «اما ما هنوز در مراحل اولیه هستیم.»

دولت آمریکا قبل از این از متحدانش خواسته به یک ائتلاف دریایی که قرار است در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز فعالیت کنند بپیوندند. فقط آمریکا، بحرین و استرالیا به این ائتلاف پیوسته‌اند. 

آلمان و فرانسه ماه پیش مستقیماً درخواست آمریکا برای مشارکت در این ائتلاف را رد کردند.

موگرینی گفت که طرح اتحادیه اروپا اولین بار چند ماه پیش از طرف خود اروپایی‌ها پیشنهاد شده و در واقع ربطی به تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز ندارد.