۰ نفر

موگرینی: اجرای «اینستکس» زمان زیادی می‌برد

۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۰۰
کد خبر: 377250
موگرینی: اجرای «اینستکس» زمان زیادی می‌برد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر اینکه معاملات «اینستکس» هنوز نهایی نشده است، گفت که اجرای این ساز و کار به زمان زیادی نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،‌ «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در «هلسینکی» در یک کنفرانس خبری در خصوص اجرای «اینستکس» گفت: «اولین معاملات اینستکس هنوز به اتمام نرسیده است و زمان می‌برد و زمان بسیار زیادی می‌برد».

موگرینی بار دیگر بر حفظ و اجرای کامل برجام تأکید کرد و گفت: «موضع شفاف و قاطع اتحادیه اروپا بر حمایت از حفظ و اجرای توافق هسته‌ای ایران است و تمامی اقدامات ممکن را برای عدم اشاعه هسته‌ای به کار می‌گیریم».

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره طرح «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص برجام ادامه داد که اتحادیه اروپا به تلاش برای حفظ برجام ادامه می‌دهد و در همین راستا از هرگونه پیشرفت‌هایی فراتر از این تلاش‌ها استقبال می‌کند.

موگرینی توضیح داد: «نقش من بعنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا، محافظت از اجرای کامل تواقات موجود است و هر چیز قابل اعتماد دیگری مورد استقبال قرار می‌گیرد و اتحادیه اروپا از آن حمایت می‌کند».

رئیس جمهور فرانسه طی هفته های اخیر تمرکز زیادی روی ایران داشته است و گفته می‌شود چندین پیشنهاد به طرف آمریکایی و ایرانی ارائه کرده است.

ماکرون در حاشیه نشست گروه 7 که روز شنبه تا دوشنبه در فرانسه برگزار شد، با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره پیشنهاداتش رایزنی کرده بود.

وی در بخش بعدی به منطقه خلیج فارس و تنش‌ها در این منطقه اشاره کرد و گفت: «پیام اصلی و مهم اتحادیه اروپا در این خصوص، لزوم کاهش تنش‌ها و دوری از تنش‌ها و باز نگه داشتن کانال گفت‌وگوها است. موضع ما بر پایه احترام به نظم و قوانین بین‌المللی و آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز است».