۰ نفر

مقام کرد عراقی: حمایت‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱:۲۴
کد خبر: 376927
مقام کرد عراقی: حمایت‌های ایران را فراموش نمی‌کنیم

در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل با چندتن از مقامات اقلیم کردستان عراق درباره راه‌های تقویت روابط و همچنین تاریخچه مناسبات و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، "نصرالله رشنودی"سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه با "دارا رشید محمود" وزیر برنامه ریزی کردستان عراق دیدار کرد.

دارا در این دیدار با اشاره به روبط دیرینه، مطلوب و رو به گسترش با جمهوری اسلامی ایران افزود، هرگز روزهای بحرانی در تاریخ معاصر و حمایت های ایران را فراموش نخواهیم کرد.

وی همکاری در موضوعاتی چون تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری در پروژهای عمرانی و بهداشت درمانی را از عوامل مهم در گسترش مناسبات عنوان و در ایجاد بستر مناسب در تحقق زمینه های مورد علاقه طرفین ابراز آمادگی کرد.

رشنودی نیز با اشاره به شماری از ظرفیت ها و توانمندی های ایران، اراده فی مابین را گامی موثر در اجرای توافقات موجود دانست و نتایج حاصله را توسعه مناسبات همه جانبه جمهوری اسلامی ایران و کردستان عراق توصیف کرد.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل همچنین با "عبدالله محمود محمد" وزیر امور شهدا و انفال دیدار کرد. 

عبدالله در این دیدار با اشاره به همکاری های قوام یافته کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان ساخت که بی تردید در دوره معاصر، مناسبات فی مابین بیش از پیش در تمامی موضوعات خصوصا همکاری های تجاری و اقتصادی گسترش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: مبارزه دوشادوش و کنار هم در دوران نبرد با ظلم و تعرض رژیم بعث و در سالهای اخیر با داعش، از یاد نخواهد رفت و برادرانی که در کنار هم به شهادت رسیدند در تاریخ جاودانه شدند.

وی افزود: از همکاری مشترک در مستند سازی یاد و خاطره مبارزان و بهره گیری از تجارب در قدردانی ازخانواده شهدا و جانبازان عزیز استقبال می کنیم.

رشنودی نیز با آرزوی توسعه روابط کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته در مدیریت عالی کابینه نهم اقلیم کردستان عراق افزود، همه مدیون شهدا و ایثارگران هستیم و بایستی اقداماتی صورت گیرد که نسل جدید و پس از ما به نحو مختلف با واقعیت های میدان از خود گذشتگی آشنا شوند.

از  سوی دیگر، "احمد قادر" فرماندار شهرستان مرزی چومان به همراه مدیرکل مجتمع گمرگی حاج عمران، بخشدار مرکزی حاج عمران با حضور در محل نمایندگی و ملاقات با نصرالله رشنودی سرکنسول جمهوری ایران، انتصاب وی را تبریک گفته و ابراز امیدواری کردند مناسبات خوب اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران در دوره فعالیت وی ارتقا یافته به ویژه مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه توسعه یابد.
فرماندار چومان و مدیرکل گمرکات حاج عمران ضمن ابراز رضایت از روند رو به رشد مبادلات تجاری از طریق مرز بین المللی حاج عمران – تمرچین؛ آمادگی خود را به منظور برگزاری نشست مرزی و تشکیل جلسات منظم بین مسوولان گمرکات، ترانزیت و مراجع انتظامی مرز حاج عمران با طرف ایرانی ابراز نموده و هماهنگی بیشتر مسوولان گمرکی و انتظامی دو طرف را خواستار شدند.
سرکنسول جمهوری ایران در اربیل نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از این دیدار و تاکید بر اهمیت تقویت زیرساختها و تسهیل رویه های گمرکی و انتظامی در توسعه مبادلات تجاری دوجانبه، ابراز امیدواری کرد که به زودی نشست مرزی مشترک به منظور بررسی راهکارهای تسهیل و گسترش مبادلات تجاری برگزار شود.