۰ نفر

سوریه و ایران خواستار افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور شدند

۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱:۲۰
کد خبر: 376926
سوریه و ایران خواستار افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور شدند

محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و بازرگانی خارجی سوریه و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران بر افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمد سامر الخلیل روز چهارشنبه در نخستین نشست اتاق مشترک بازرگانی سوریه و ایران در دمشق بر تعیین راهبردهای بلندمدت به منظور افزایش حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران تاکید کرد.

وی گفت: باید برای فعال سازی همکاری تجاری و اقتصادی میان دو کشور که از سال ۲۰۱۵ شاهد تحولات چشم گیری بوده است، تلاش بیشتری انجام شود تا به سطح مناسب خود برسد.

وی ابراز امیدواری کرد که شرکت های ایرانی در راستای مشارکت فعال در روند بازسازی سوریه، طرح های موفقی را اجرا کنند و شرکت های مشترکی با طرف های سوری تاسیس شود.

"محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز با تاکید بر اهمیت این نشست و مشارکت در نمایشگاه دمشق گفت: شرکت های ایرانی از این طریق با فرصت های سرمایه گذاری در سوریه آشنا می شوند و زمینه های تقویب روابط و تسهیل در مشارکت عملی در بازسازی سوریه فراهم می شود.

اسلامی اضافه کرد: دولت ایران مایل است شرکت های ایرانی مشارکت در بازسازی سوریه را در اولویت فعالیت های خود قرار دهند.

"حسن دانایی فر" مشاور "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری و دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران- سوریه- عراق نیز خواستار افزایش سطح همکاری اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور هم سطح روابط سیاسی دو کشور شد.

دانایی فر گفت: این اراده در دو ملت وجود دارد و امیدواریم که دولت ها و بخش خصوصی نیز به موضوع همکاری و تشکیل کمیته های مشترک و تاسیس شرکت های مشترک اهتمام بیشتری داشته باشند.

"عمران شعبان" رئیس سوری اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه نیز بر ضرورت افزایش همکاری اقتصادی و تبادل تجاری و کاهش موانع با حمایت دولتی از طریق افزایش تخفیف های گمرکی تاکید کرد.

"کیوان کاشفی" رئیس ایرانی اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه نیز بر ایجاد روابط تخصصی میان بارزگانان دو کشور بویژه در زمینه های کشاورزی و صنعتی و مشارکت شرکت های ایرانی در روند بازسازی سوریه تاکید کرد.

شرکت کنندگان در این نشست بر افزایش حداکثری سطح روابط اقتصادی میان دو کشور و ارائه تسهیلات مورد نیاز برای اجرای طرح های سرمایه گذاری و اصلاح توافقنامه تجارت آزاد امضا شده میان دو کشور در سال ۲۰۱۱ تاکید کردند.