در حال حاضر، کشور برزیل، بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده سویا در جهان به شمار می‌رود که این جایگاه را به قیمت از بین بردن مساحت زیادی از جنگل‌های آمازون به دست آورده است.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ دولت برزیل، پیشنهاد کمک مالی کشورهای G7 برای کمک که مسئله آتش‌سوزی در جنگل‌های بارانی آمازون را رد کرد. تولید بیش از حد سویا و گوشت گاو توسط این کشور مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفته؛ زیرا برزیل برای تولید این محصولات، به دلیل نیاز به چراگاه‌ها و زمین‌های زراعی برای کشت سویا، سبب جنگل‌زدایی فراوانی شده است. افراد بسیاری، از آتش‌سوزی برای از بین بردن درختان و گیاهان مختلف در راستای پاک‌سازی و آماده کردن زمین برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند.

گفتنی است که برزیل در حال حاضر بزرگ‌ترین کشور در زمینه تولید سویا و گوشت گاو به شمار می‌رود که این جایگاه را به قیمت از بین بردن مساحت زیادی از جنگل‌های آمازون به دست آورده است. این کشور در اوایل 1980 حدود 14 میلیون تن سویا برداشت کرد و تولید آن به دلیل توسعه تکنیک‌های جدید کشت و استفاده از سموم دفع آفات افزایش پیدا کرد. بر اساس پیش‌بینی انجام شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده انتظار می‌رود برزیل از 2019 تا 2020، حدود 123 میلیون تن سویا برداشت کند.

در ادامه، قابل ذکر است که مانور برزیل روی زمین‌های جنگل آمازون به واسطه آتش‌سوزی ‌های بی‌اندازه، ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری را برای کره زمین به همراه داشته باشد. این جنگل‌های بارانی که حدود سه میلیون گونه‌های مختلف گیاهان و حیوانات را در خود جای داده، نقش مهمی در تنظیم دمای کره زمین داشته و سالانه میلیون‌ها تن انتشار گازهای دی‌اکسیدکربن را مهار می‌کند.

شایان ذکر است که وب‌سایت Mongabay اظهار داشت که از سال 1970تا کنون بیش از 792 هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های بارانی از بین رفته و اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است کنترل روند گرمایش کره زمین غیر ممکن باشد.

در نمودار ارائه شده، کشورهایی که بیشترین میزان سویا را تولید می‌کنند مشاهده می‌کنید؛

photo_2019-08-29_16-07-24