با توجه به پیش‌بینی ارائه شده توسط دفتر بودجه کنگره آمریکا، به دنبال جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده، میزان بدهی ملی این کشور، بسیار بیشتر از حد مورد انتظار خواهد بود.

اقتصادآنلاین مهسا نجاتی؛ گزارشی که در هفته گذشته توسط دفتر بودجه کنگره آمریکا (CBO) منتشر شد، پیش‌بینی کرد که میزان کسری بودجه دولت فدرال تا پایان سال مالی 2019 به 960 میلیارد دلار و تا پایان سال مالی 2020 به یک هزار میلیارد دلار برسد. این میزان، بیشتر از تخمین‌های پیشین، یعنی 896 دلار برای سال 2019 و 892 میلیارد دلار برای سال 2020 بود. ارقام جدید حاکی از آن است که جنگ تجاری ترامپ با چین، تا چه حد روی اقتصاد آمریکا تاثیر گذاشته و منجر به کاهش درآمد خانوار شده است.

پیش‌بینی می‌شود میزان بدهی مردم که با توجه به سهم تولید ناخالص داخلی آنها در نظر گرفته می‌شود، طی دهه آینده به میزان چشمگیری افزایش یابد. قابل ذکر است که میزان بدهی ملی از 79 درصد در حال حاضر، به 95 درصد در سال 2029، که بالاترین میزان بعد از جنگ جهانی دوم است، افزایش پیدا خواهد کرد.

فیلیپ سواگل، مدیر دفتر بودجه کنگره آمریکا گفت: "چشم‌انداز مالی کشور، با چالش روبرو است." وی افزود: "بدهی دولت فدرال، که از نظر استانداردهای تاریخی، به بیشترین میزان خود رسیده، در یک جریان ناپایدار قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود از سال 2020 به بعد، به دلیل پیری جمعیت، رشد سرانه هزینه مراقبت‌های بهداشتی وافزایش نرخ بهره، میزان بدهی حتی بیشتر هم شود."

گفتنی است که بدهی ایالات متحده، مهم‌ترین مسئله برای ترامپ پیش از انتخابات بود و وی در سال 2016 ادعا کرد که به بدهی ملی طی بازه زمانی هشت ساله، کاملا پایان خواهد داد، اما با این حال، کسری بودجه و همچنین بدهی کشور، به طور مداوم در حال افزایش است که عمدتا به دلیل کاهش مالیات 1.5 هزار میلیارد دلاری بوده است.

در نمودار ارائه شده، میزان بدهی ملی ایالات متحده بر اساس درصد تولید ناخالص داخلی، از سال 1940 تا 2029 را مشاهده می‌کنید؛

میزان رشد بدهی آمریکا به سرعت در حال افزایش است