۰ نفر

ترامپ باید از طرح‌های مکرون درمورد ایران حمایت کند

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰:۴۹
کد خبر: 376681
ترامپ باید از طرح‌های مکرون درمورد ایران حمایت کند

نشریه نیوزویک روز سه شنبه نوشت، رئیس جمهوری فرانسه برای کاهش تنش میان تهران و واشنگتن به خوبی از راهکار دیپلماسی استفاده می‌کند و ترامپ نیز باید از طرح‌های وی حمایت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دعوت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران هم زمان با برگزاری اجلاس رهبران کشورهای گروه هفت اقدامی زیرکانه و خردمندانه بود.

مکرون می خواهد با استفاده از راهکار دیپلماسی هر چه زودتر تنش میان تهران و واشنگتن را پیش از آنکه به مرحله غیر قابل کنترل برسد حل کند. در نتیجه وی در دیدار وزیر خارجه ایران پیشنهادهای خود را به مقامات تهران ارائه کرد.

تنش میان تهران و واشنگتن پس از سرنگونی پهباد آمریکا توسط نیروی دریایی ایران به شدت افزایش یافته و امکان دارد این تنش به موضوع بحرانی برای جهان تبدیل شود.

نشریه نیوزویک در ادامه از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز خواست از طرح های فرانسه برای کاهش تنش با تهران حمایت کند زیرا در دیپلماسی هم اکنون گشوده است.

براساس پیشنهاد نیوزویک، ترامپ باید در مورد راهکار و سیاست در مورد ایران از مشاوران تندرو خود مانند جان بولتون مشاور امنیت کاخ سفید، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در پرونده ایران فاصله بگیرد زیرا این افراد تنها به فکر افزایش تنش میان تهران و واشنگتن از طریق تحریم های بیشتر هستند.

در روزهای گذشته که شهر ساحلی «بیاریتز» فرانسه میزبان رهبران هفت کشور صنعتی جهان بود، توجه ها به این شهر و نتایج نشست جلب شد به ویژه دیدارهایی که در زمینه مسائل ایران انجام گرفته بود؛ دیدار ظریف وزیر امورخارجه ایران با مکرون و همتای فرانسوی در آستانه اجلاس و همچنین گفت وگوی مکرون با ترامپ درباره ایران از آن جمله به شمار می رفت.

سخنان رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر احتمال دیدار روحانی و ترامپ در آینده نزدیک، بیش از هر رویداد دیگری توجه ها را به خود معطوف کرد و خبرساز شد. مکرون در پایان اجلاس ضمن ابراز امیدواری به دیدار روسای جمهوری ایران و آمریکا در هفته های آتی، گفت که «مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات ترامپ با روحانی در جریان است و من امیدوارم در هفته‌های آینده، بر اساس این گفت وگوها بتوانیم شاهد دیدار پرزیدنت ترامپ و پرزیدنت روحانی باشیم. »

در همین حال، روحانی امروز در سخنانی خاطرنشان ساخت که «اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد این کار امکان پذیر نیست مگر آنکه روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد. » همزمان ظریف نیز ملاقات روسای جمهوری ایران و آمریکا در شرایط کنونی را «غیرقابل تصور» ارزیابی کرده است.