۰ نفر

مسئله ایران همچنان در کانون اختلاف نظر اروپا و آمریکا

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۰:۳۱
کد خبر: 376677
مسئله ایران همچنان در کانون اختلاف نظر اروپا و آمریکا

خبرگزاری شینهوآ بامداد چهارشنبه نوشت: هرچند اروپا می‌کوشد تا آمریکا نسبت به ضرورت تماس و تعلیق تحریم‎ها در مورد ایران پا پیش بگذارد اما اصرار واشنگتن بر ماندگاری تحریم‎ها اختلافات میان اروپا و آمریکا در مورد ایران را کاهش نمی‎دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، اختلاف ایالات متحده و اروپا در مورد برنامه هسته ای ایران  پس از آن که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران پیشنهاد فرانسه برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را رد کرد، هیچ  نشانه ای از کاستن ندارد.

روحانی در سخنرانی روز سه شنبه تأکید کرد که قبل از هرگونه مذاکره، واشنگتن باید تحریم های کشورش را برطرف کند.

روز دوشنبه، ترامپ اظهار کرد که آماده است تا پس از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، با روحانی ملاقات کند و گفت که شرایط برای این دیدار از طریق دیپلماسی فشرده فراهم شده است.

با این حال، با سخنرانی روز سه شنبه رئیس جمهوری ایران، مجددا اختلاف میان اتحادیه اروپا و آمریکا بر سر مسئله ایران وارد وضعیت پر پیچ و خم قرار گرفت.

رابرت تسولدا استادیار سیاستهای خاورمیانه در دانشگاه لودز در لهستان در مصاحبه با شینهوآ گفت: در واقع مدت زیادی است که رویکردهای متفاوتی در مورد ایران در جهان غرب وجود دارد.

تسولدا افزود: همانطور که من بارها گفته ام، توافق هسته ای (برجام) قرار بود دستاورد پرچمدار سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا و نمادی از قدرت روزافزون این اتحادیه باشد.

به گزارش شینهوا، افزایش تنش و اختلاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا از سال گذشته با خروج واشنگتن از توافق هسته ای (برجام) و اعمال سیاست های فشار حداکثری بر دولت تهران صورت گرفت.

در آن زمان، واشنگتن تهران را به ادامه دست یافتن به سلاح های هسته ای متهم کرد، اتهامی که ایران با قاطعیت آن را رد کرد. در مخالفت با ترامپ، انگلیس، آلمان و فرانسه قول دادند که توافق هسته ای را با یا بدون دخالت آمریکا حفظ کنند.

با این حال تسولدا متذکر شد که اتحادیه اروپا به رغم مخالفت با آمریکا در مورد خروج از توافق هسته ای، اما هرگز نتوانسته در مورد چندین مسئله راهبردی به طور منسجم تصمیم گیری کند و مسئله ایران نیز شامل یکی از همین مسائل است.

وی گفت: اگرچه اختلافات زیادی بین مکرون و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان وجود دارد، اما هر دو می خواهند موقعیت اتحادیه اروپا را ارتقا دهند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه گفت که تمایل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای گفت‌وگو با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران به معنای این نیست که سران آمریکا موضع قاطع خود درباره ایران را تغییر داده‌اند.

وی گفت: «ترامپ بارها این را شفاف کرده که با هر کسی برای گفت‌وگو کردن دیدار می‌کند. وی یک مذاکره‌ کننده است. وی یک معامله‌گر است.»

بولتون افزود: «اما گفت‌وگو کردن با آنها به این مفهوم نیست که وی در حال تغییر دادن موضع است. »

وی ادامه داد: «این ایده که ایران برخی مزایای اقتصادی ملموسی را صرفا با توقف برخی اقدامات خود دریافت خواهد کرد، در مرحله نخست صورت نخواهد گرفت.»