۰ نفر

برزیل کمک گروه7 برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌های آمازون را نپذیرفت

۵ شهریور ۱۳۹۸، ۲۳:۱۱
کد خبر: 376669
برزیل کمک گروه7 برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌های آمازون را نپذیرفت

به دنبال تنش لفظی میان روسای فرانسه و برزیل، برازیلیا روز سه شنبه از پذیرش کمک ۲۰میلیون دلاری گروه هفت برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌های آمازون مخالفت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «اونیکس لورنزونی» رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل در مخالفت با کمک رهبران گروه هفت گفت: رئیس جمهوری فرانسه بهتر است به جای اعطای کمک به برزیل به وضعیت کشور و مستعمرات خویش بپردازد.

وی افزود: ما از طرح رهبران گروه هفت تشکر می کنیم اما شاید بهتر باشد این کمک مالی خرج جنگل های اروپا شود.

لورنزونی خطاب به رئیس جمهوری فرانسه گفت، امانوئل مکرون حتی نمی تواند از آتش سوزی قابل پیش بینی در کلیسایی که میراث جهانی است جلوگیری کند.

ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل نیز در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه مواضع رئیس دفتر خود در مخالفت با طرح گروه هفت را تایید کرد.

برازیلیا در حالی با کمک ۲۰ میلیون دلاری گروه هفت مخالفت می کند که پیش از این وزیر محیط زیست برزیل به گرمی از این طرح استقبال کرده بود اما مواضع این کشور پس از دیدار بولسونارو و مکرون تغییر کرد.

مکرون در یک کنفرانس خبری در حاشیه نشست گروه هفت در بیاریتز فرانسه با اشاره به رئیس جمهوری برزیل، گفت: «او سخنان بسیار بی‌ادبانه‌ای درباره همسرم بیان کرد.»

رابطه دو رئیس جمهوری پیشتر با سخنانی درباره آتش سوزی آمازون تا حدودی تیره شده بود.

رئیس جمهوری راستگرای برزیل گفت؛ مکرون با بیان اینکه موضوع آتش سوزی در جنگل های آمازون باید در صدر دستور کار گروه هفت قرار بگیرد، «ذهنیت استعماری» خود را آشکار کرده است.

براساس تصاویر ماهواره ای، در سال جاری بیش از ۴۱ هزار مورد آتش سوزی در منطقه آمازون ثبت شده است که بیش از نیمی از این موارد، تنها در ماه جاری روی داده است.

کارشناسان، کشاورزان یا مزرعه داران را مقصر اصلی آتش سوزی ها در آمازون دانسته اند.