۰ نفر

نخستین شکاف‌ها در بین رهبران گروه ۷ در بیاریتز

۳ شهریور ۱۳۹۸، ۲۲:۱۹
کد خبر: 376121
نخستین شکاف‌ها در بین رهبران گروه ۷ در بیاریتز

اظهارات ضد و نقیض برخی رهبران گروه هفت مبنی بر ماموریت رییس جمهوری فرانسه برای انتقال پیام به ایران ؛ وجود شکاف و اختلاف نظرها میان سران گروه هفت که سرگرم مذاکره و دیدار در جنوب غرب فرانسه هستند؛ را آشکارتر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این اختلاف نظر پس از آن برجسته و خبری شد که ترامپ لحظاتی پس از اعلام مکرون مبنی بر ماموریت یافتن برای انتقال پیام رهبران گروه هفت به ایران گفت که چنین اتفاقی نیفتاده است .

مکرون ساعتی پیش اعلام کرد که رهبران گروه ۷ در خصوص رفع تنش ها و باز شدن باب مذاکرات جدید با تهران به توافق رسیدند، اما بعد رسانه ها به نقل ازرئیس جمهوری فرانسه اعلام کردند که وی نمایندگی «رسمی» گروه هفت را در مورد مذاکره با ایران ندارد.

در همین باره شبکه تلویزیونی خبر (ال سی ای) فرانسه  نوشت: پیامی از سوی گروه ۷ مبنی بر اینکه از افزایش هرگونه تنش در مورد ایران خودداری شود، وجود دارد، اما دونالد ترامپ می گوید : من در این رابطه بحثی نکرده ام.

این نقیض گویی های ترامپ در حالی صورت می گیرد که رییس جمهوری فرانسه که کشورش میزبان سران گروه هفت است ؛ به صراحت اعلام کرده که رهبران گروه هفت در مذاکرات خود در بیاریتز فرانسه درباره کاهش تنش ها با ایران و بازکردن باب مذاکرات جدید با جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در باره اظهارات ضد و نقیض ترامپ و ایجاد شکاف بین سران گروه هفت نوشت: شکاف ها در بین رهبران گروه ۷ در مورد چگونگی توافق با ایران ظهور کرده است ، چرا که رئیس جمهوری آمریکا امضای توافقنامه ای مبنی بر نقش مهم رهبری فرانسه به عنوان رابط بین این کشورها را تکذیب کرده است.

مکرون  در گفت و گو با شبکه تلویزیونی "ال.سی.ای"(خبر)، در باره این توافق گفته است: رهبران گروه هفت در مورد آنچه می خواستند به طور مشترک به ایران اعلام کنند؛ به توافق رسیدند.

پیش از این هم خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک در ریاست جمهوری این کشور نوشت که مکرون پیام سران گروه ۷ را به ایران منتقل می کند. این خبرگزاری بدون اشاره به نام منابع خود افزود:رهبران گروه ۷ توافق کردند که رئیس جمهوری فرانسه و میزبان این نشست پیامی به ایران ارسال کند.

در همین حال ترامپ سعی کرد تا صحت توافق نظر درگروه ۷ برای ارسال پیامی مشخص به تهران را زیر سئوال ببرد و گفت: "من در باره این موضوع صحبتی نکردم." او با این حال افزود که مشکلی با تلاش‌های میانجیگرایانه امانوئل مکرون یا آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن در این موضوع ندارد.

آسوشیتدپرس شب گذشته گزارش داده بود که پاریس هفته‌هاست روی طرح "کاهش تنش میان آمریکا و ایران" کار کرده و رییس جمهوری فرانسه این طرح را به اختصار به ترامپ ارائه نموده است.

با این وجود، این خبرگزاری روز یکشنبه پس از اعلام مقام الیزه و مکرون در خصوص توافق گروه ۷ مبنی بر نمایندگی فرانسه برای انتقال پیام این گروه به ایران نوشت که ترامپ پس از یک شام صمیمی در روز شنبه در تفرجگاه ساحلی بیاریتز سعی در تنش زدایی میان رهبران گروه هفت داشت اما بلافاصله گفت: فرانسه «ادعا » کرده که آنها به نمایندگی این کشور از سوی گروه۷ برای ارسال پیام به ایران موافقت کرده اند.

مفسر و تحلیلگر سیاسی شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه در باره اختلافات موجود بین مقامات گروه ۷ در فرانسه گفت :با حضور «دونالد ترامپ» و خواسته های متناقض وی از سایر اعضا، "گروه۷" به «گروه ۱+۶» تبدیل شده است.

ترامپ در اجلاس سال گذشته در کانادا، با دیگر رهبران جهان بر سر مسائل تجاری اختلاف داشت و به همین دلیل امضای خود را از بیانیه پایانی آن نشست پس گرفت.
خبرگزاری فرانسه در باره نشست امسال گروه ۷ به میزبانی این کشور نوشت: رئیس جمهوری آمریکا پیش از این با تصمیمات خویش تا حدود زیادی نظم جهانی را بر هم زده و هم اکنون در واشنگتن منزوی تر شده است.

به نوشته روزنامه آمریکایی هیل، اختلاف نظر در بین رهبران کشورهای شرکت کننده در  بیاریتز در مورد  مسائل تجاری، تغییرات آب و هوایی،‌سوریه و سایر چالش های امنیتی در جهان آن را به نمایش اختلافات بین المللی تبدیل کرده است.