۰ نفر

ماکرون به انگلیس هشدار داد

۳۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۳۵
کد خبر: 375405
ماکرون به انگلیس هشدار داد

رئیس‌جمهور فرانسه قبل از دیدار نخست‌وزیر انگلیس هشدار داده خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن است این کشور را به دولت تحت سلطه آمریکا تبدیل کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه قبل از دیدار با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس هشدار داده خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا ممکن است این کشور را به «شریک زیر دست» آمریکا و دولت تحت سلطه این کشور تبدیل کند. 

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند هدف ماکرون از طرح این اظهارات ظاهراً حمله به خوش‌بینی بوریس جانسون در خصوص مزایای «برگزیت سخت» یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق است. 

ماکرون که در جمع خبرنگاران حضور داشت هشدار داد که تبعات منفی برگزیت سخت را نمی‌توان با عقد توافقات تجاری با دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جبران کرد. او گفت که انگلیس قربانی اصلی سناریوی برگزیت سخت خواهد بود. او گفت که انگلیس، در صورت پیگیری این سناریو، سرانجام به دولت تابع آمریکا تبدیل خواهد شد. 

به نوشته «اکسپرس»، رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به رأی مردم انگلیس به همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت که مردم انگلیس به اینکه این کشور به دولت تحت سلطه ترامپ تبدیل شود، رأی نداده‌اند.

ماکرون در بخشی از اظهاراتش گفت: «آیا ایالات متحده آمریکا می‌تواند هزینه‌های برگزیت سخت را جبران کند؟ چون انگلیس قربانی اصلی این ماجرا خواهد بود؛ در صورتی که تصمیمی راهبردی برای عملی کردن برگزیت سخت گرفته شود، هزینه آن، تبدیل شدن تاریخی انگلیس به یک دولت تحت سلطه خواهد بود.»

وی اضافه کرد: «فکر نمی‌کنم این چیزی باشد که بوریس جانسون خواستار آن است. فکر نمی‌کنم مردم انگلیس این را بخواهند.»

ماکرون همچنین گفت: «انگلیسی‌ها خودشان را یک قدرت بزرگ و یکی از اعضای شورای امنیت می‌دانند. امکان ندارد با این توجیه که "قدرتمندتر می‌شویم" از اروپا خارج شویم و در نهایت به یک شریک زیردست آمریکا تبدیل شویم که روز به روز رفتارهای هژمونیک بیشتری از خودش بروز می‌دهد.»

یک مقام دولت فرانسه پیش از این روز چهارشنبه گفته بود پاریس احتمال می‌دهد انگلیس بدون توافق با اتحادیه اروپا از این اتحادیه خارج شود. 

 این مقام فرانسوی گفت برای فرانسه الان «برگزیت بدون توافق» محتمل‌ترین سناریو است و این به معنی آن است که به زودی کنترل روی مرزهای اتحادیه اروپا با انگلیس اعمال می‌شود. 

واژه برگزیت، کوتاه شده عبارت انگلیسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است (Britain exits the EU). در واقع فرآیند برگزیت، خارج شدن بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) از اتحادیه‌ایست که قواعد تجاری، سیاسی و قضایی کشورهای عضو را رقم می‌زند. بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده و دارای مولفه‌های متعددی است.

در همه‌پرسی ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ در بریتانیا، ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان انگلیس رای به خروج داده بودند. در ولز نیز بیش از ۵۲ درصد رای‌دهندگان رای به خروج دادند. اما در اسکاتلند و ایرلندشمالی شرایط متفاوت بود و به ترتیب ۴۴ درصد و ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان رای به خروج داده بودند و اکثریت آراء متعلق به موافقان ماندن در اتحادیه اروپا بود اما مجموعا رای همه بریتانیا به خروج بود.

بعد از کامرون، «ترزا می» به عنوان نخست‌وزیر روی کار آمد اما تلاش او برای توافق با اتحادیه اروپا به جایی نرسید و او نیز مجبور به استعفا از سمتش شد. روی کار آمدن «بوریس جانسون» به عنوان نخست‌وزیر جدید انگلیس احتمال برگزیت بدون توافق را بالا برده است.