۰ نفر

طعنه دوباره پوتین به شنبه‌های اعتراضی فرانسه

۳۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۰۲
کد خبر: 375391
طعنه دوباره پوتین به شنبه‌های اعتراضی فرانسه

رئیس‌جمهور روسیه که در پاسخ به اظهارات مداخله‌جویانه «امانوئل ماکرون» درباره تظاهرات اخیر در مسکو درباره شنبه‌های اعتراضی فرانسه حرف زده بود، در سفر به فنلاند بار دیگر در این باره اظهارنظر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر به فنلاند ضمن رد مواضغ غربی‌ها درباره «سرکوب تظاهرات مخالفان دولت روسیه»، به ۴۰ هفته‌ اعتراضات ادامه‌دار در فرانسه طعنه زده است.

به نوشته «راشا تودی»، رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر روز چهارشنبه (دیروز) به «هلسینکی» فنلاند که با برگزاری نشست خبری مشترک او با همتای فنلاندی همراه شد، با سوالی درباره تظاهرات اخیر در مسکو مواجه شد.

پوتین در فنلاند با اشاره تلویحی به اعتراضات در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی گفت: «اعتراضات در مسکو چیزی منحصر به‌فرد برای این جهان و به ویژه اروپا نیست. اتفاقاتی که (در اروپا) حادث می‌شود از منظر حجم بسیار بزرگ‌تر (از مسکو) بوده است».

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: «در حالی که این اعتراضات تحت شعارهای سیاسی خاصی انجام می‌شوند اما عواقبی جدی برای آنهایی که در تظاهرات شرکت می‌کنند، داشته است».

رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری با رئیس‌جمهور فنلاند تاکید کرد که دولت او به حق مردم روسیه برای برگزاری تجمعات اعتراضی احترام می‌گذارد اما تظاهرات باید قانونی برگزار شود.

بیستم مردادماه به دنبال ممانعت از حضور تعدادی از نامزدهای اپوزیسیون در انتخابات شورای شهر مسکو، مناطقی در پایتخت روسیه به صحنه تظاهرات علیه دولت تبدیل شد.

وزارت کشور روسیه اعلام کرد که حداقل ۱۳۶ نفر در این تظاهرات بدون مجوز، «به دلیل تخلفات مختلف» بازداشت شدند اما رسانه‌های نزدیک به اپوزیسیون مدعی شدند که تعداد بازداشتی‌ها حداقل دو برابر تعداد اعلام شده توسط وزارت کشور روسیه است.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیش از این در جریان سفر روز دوشنبه به فرانسه، اظهارات مداخله‌جویانه «امانوئل ماکرون» درباره تظاهرات در مسکو را با یادآوری تظاهرات‌های جنبش «جلیقه‌زردها» پاسخ داده بود.

معترضان جنبش «جلیقه زردها» از نوامبر ۲۰۱۸ تاکنون ۴۰ شنبه متوالی در مخالفت با مواضع دولت ماکرون اعتراض کرده‌اند و نیروهای دولتی با سرکوب و بازداشت به معترضان پاسخ داده‌اند.