۰ نفر

جنگ تجاری اقتصاد آمریکا و چین را ضعیف می‌کند

۳۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 375329
جنگ تجاری اقتصاد آمریکا و چین را ضعیف می‌کند

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که جنگ تجاری چین و آمریکا به نفع هیچ کدام از این دو کشور نیست و به تضعیف اقتصاد آنها و کاهش رشد اقتصاد جهانی منجر خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، صندوق بین‌المللی پول به دو کشور آمریکا و چین درباره بالا بردن تعرفه‌های واردات هشدار داد.

این صندوق تاکید کرد سیاست‌های تعرفه‌ای که دو کشور انتخاب کرده‌اند به نفع تولید داخلی هیچکدام از این  دو کشور نبوده و به رشد اقتصاد جهانی هم آسیب می‌زند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین تاکید کرده است که دستکاری نرخ مبادله و ارزش پول هم برای هیچ کدام از دو کشور کارساز نخواهد شد.

IMF در گزارش خود تاکید کرد: "افزایش تعرفه از سوی آمریکا و چین بعید است به توازن تجاری دو کشور کمک کند". و ادامه جنگ تجاری منجر به کم ارزش شدن پول دو کشور خواهد شد.

IMF توضیح داده که لزوما افزایش تعرفه‌ها باعث جبران کم ارزش شدن نرخ مبادله و ارزش پول نمی‌شود. به عنوان مثال متوسط تعرفه‌ای که آمریکا علیه محصولات چین اعلام کرده در سال گذشته حدود 10 درصد بوده است. این در حالی است که ارزش یوآن نسبت به دلار حدود 10 درصد کاهش یافته است و در نتیجه آن ابهامات تجاری همچنان پابرجاست.وارد کنندگان و مصرف کنندگان آمریکایی همچنان موانع تعرفه‌ای را پیش روی خود دارند و نتیجه آن شده که تقویت ارزش دلار تاثیر بسیار جزئی در مبادلات دو کشور داشته است.

صندوق بین‌المللی پول به هر دو کشور هشدار داده که راهکاری را برای رفع موانع تجاری خود پیدا کنند.این راهکار می‌تواند در مورد مسائل اقتصادهای بزرگ و زیر ساخت‌های عدم توازن تجاری باشد که این روش‌ها بسیار مؤثرتر از اقدامات تعرفه‌ای می‌تواند عمل کند. چرا که اقدامات تعرفه‌ای تنها صادرات را به سمت کشورهای دیگر سرازیر می‌کند.

IMF همچنین اعلام کرده به تجربه ثابت شده که تضعیف ارزش پول یک کشور به صورت عمدی تاثیری در تجارت نخواهد داشت و می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد سیستم مالی بین‌المللی داشته باشد.

بر اساس این گزارش قرار بود آمریکا روی 300 میلیارد دلار کالای وارداتی از چین تعرفه‌های جدیدی را از یک سپتامبر آغاز کند اما اخیرا دولت آمریکا با عقب نشینی از موضع قبلی انجام آن را به 15 دسامبر موکول کرد.