۰ نفر

سازمان تجارت جهانی نابود می‌شود؟

۲۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۵۴
کد خبر: 373990
سازمان تجارت جهانی نابود می‌شود؟

پس از هشدار دونالد ترامپ مبنی بر اینکه واشنگتن سازمان تجارت جهانی را ترک می‌کند، کرملین اعلام کرد خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی باعث منحل شدن این نهاد نظارتی می شود.

به گزارش راشاتودی، دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت:«واضح است که موجودیت سازمان تجارت جهانی پس از خروج بزرگترین اقتصاد دنیا زیر سوال خواهد رفت. ولی هر تصمیمی که گرفته شود مربوط به امور داخلی خود آمریکا می شود». وی تاکید کرد که روسیه همچنان با وجود تمام پیامدهای بعدی عضو تجار سازمان تجارت جهانی باقی می ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، دونالد ترامپ روز سه شنبه در نشستی در پنسیلوانیا گفت اگر شرایط سازمان تجارت جهانی بهبود پیدا نکند، از این سازمان خارج می شود.

 ترامپ در جمع کارگران یک کارخانه شیمیایی شل در پنسیلوانیا گفت:« اگر مجبور شویم از سازمان تجارت جهانی خارج می‌شویم. می دانیم که آنها سالهاست ما را تحت فشار گذاشته اند و این اتفاق دوباره نمی‌افتد».

وی مکانیسم فعلی فعالیت این سازمان را ناکارآمد و ناعادلانه خواند و از کمک های این سازمان به برخی کشورها به هزینه آمریکا انتقاد کرد. او همچنین منتقد عنوان « اقتصادهای در حال توسعه » بود که به کشورهایی مثل چین و هند داده شد. به نظر ترامپ، این کشورها برای این عنوان بسیار پیشرفته هستند.

 به گفته ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه تهدیدهای ترامپ می تواند تنها ترفندی از طرف واشنگتن در مذاکرات تجاری باشد تا متحدانش را تحت فشار بگذارد. وی اشاره کرد هیچ نهاد دیگری در جهان برای جایگزینی سازمان تجارت جهانی وجود ندارد که بتواند همان کارایی را داشته باشد بنابراین هیچ دلیلی ندارد که آمریکا عضویت در آن را رد کند.

 وی اضافه کرد:«از دست رفتن یک عضو اصلی باعث نابودی این سازمان نمی شود. بیرون رفتن آمریکا باعث اصلاح قوانین چند جانبه در مناطقی می‌شود که مذاکرات مدت‌هاست به بن بست رسیده اند.

 سازمان تجارت جهانی به کشورهای در حال توسعه این حق را می دهد که تحت قوانین مختلف فعالیت کنند. حقی که کشورهای پیشرفته در بخشهای خاص ندارند.

 علی رغم انتقاد ترامپ از این سازمان، وی  اظهار داشت که در دوره ریاست جمهوری او، آمریکا اکثر نزاع های تجاری و پرونده های قضایی را در سازمان تجارت جهانی برنده شده است در حالی که قبل از دوره او همه چیز متفاوت بود.

 روسیه از سال 2012 عضو سازمان تجارت جهانی است.