۰ نفر

مصرف انرژی تکنولوژی‌های دیجیتال، مصیبت عصر جدید؛

شما سریال می‌بینید و زمین گرم‌تر می‌شود!

۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبر: 373800
شما سریال می‌بینید و زمین گرم‌تر می‌شود!

حجم دی‌اکسیدکربنی که دیدن ویدیوهای وقاحت‌نگارانه در سراسر جهان به هوا وارد می‌کند، برابر است با حجم دی‌اکسیدکربنی که کشور بلژیک تولید می‌کند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، این را یک گروه تحقیقاتی در فرانسه اعلام کرده‌اند. محققان فرانسوی در مرکز تضارب آرای «شیفت پروجکت» دریافته‌اند که درمجموع همه ویدیوهایی که به صورت آنلاین دیده می‌شوند، هر ساله چیزی حدود ٣٠٠ میلیون تن کربن وارد هوا می‌کند و یک‌سوم این حجم، ناشی از دیدن ویدیوهای وقاحت‌نگارانه است. در اوایل سال جاری میلادی، این مرکز تضارب آرا تخمین زده بود که تکنولوژی دیجیتال مسئول تولید ٤درصد از کل گازهای گلخانه‌ای در جهان است و این میزان می‌تواند تا سال ٢٠٢٥ به ٨درصد افزایش یابد.

حالا آنها تخمین زده‌اند که دی‌اکسیدکربن متصاعدشده ناشی از دیدن ویدیوهای آنلاین چه مقدار است و چه میزان انرژی برق برای نگهداری این حجم از داده‌ها استفاده می‌شود. آنها این تخمین‌ها را بر اساس دستگاه‌های مختلف از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تلویزیون محاسبه کرده‌اند و درنهایت آنها حجم کلی دی‌اکسیدکربن متصاعدشده را به صورت میانگین از دستگاه‌های الکتریکی تخمین زده‌اند. اگر چه مشترکین نت‌فلیکس از تماشای پیاپی اپیزودهای سریال‌ها لذت می‌برند، اما شاید با این کارشان بشریت را به خطر بیندازند. «اریک گاردنر» نویسنده‌ هالیوود ریپورتر در شماره‌ این ماه مجله با انتشار گزارشی دقیق در مورد سرویس نت‌فلیکس به چند پژوهش جدید استناد کرده است. شیفت پروجکت همچنین فاش می‌کند که تأمین برق یک دیتاسنتر برای تماشای ۱۰ دقیقه ویدیو با کیفیت اچ‌دی برابر با استفاده از یک اجاق برقی ۲۰۰۰ واتی به مدت ۵ دقیقه است. این پژوهش حتی مدعی است که استریم ویدیو می‌تواند بیشتر از رانندگی تا سالن سینما و دیدن فیلم در آن مکان دی‌اکسیدکربن تولید کند.

پژوهشگران می‌گویند که برای دیدن دو ساعت محتوای ویدیویی روی نت‌فلیکس نزدیک به ۶ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن نیاز است، در حالی که هر فرد با استفاده از خودروی شخصی به منظور مراجعه به سالن سینما تنها ۲۰۰ گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند. این ارقام البته به متغیرهای بسیاری از جمله مسافت و نوع خودرو بستگی دارد و به طور میانگین محاسبه شده‌اند. رهبری این تحقیقات بر عهده ماکسیم افوی هی، متخصص شبیه‌سازی کامپیوتری بوده و او متوجه شد که مصرف انرژی تکنولوژی‌های دیجیتال سالانه به اندازه ٩درصد افزایش می‌یابد. حدود ٦٠درصد جریان داده‌های جهانی مربوط به ویدیوهای آنلاین هستند. تعریف این گروه تحقیقاتی از «داده‌های جهانی» صرفا شامل ویدیوهای زنده مثل تماس‌های تصویری «اسکایپ»، «کم‌گیرلز» یا «تله‌مدیسین» که مسئول ٢٠ درصد دیگر از جریان داده‌های جهانی هستند، نیست.

حرکت به سوی دیدن ویدیوهای آنلاین با کیفیت بیشتر مثل فیلم‌های با رزولوشن K  ٨ به تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر منجر می‌شود. همچنین داستان مشابهی در مورد سرویس‌های بازی‌های آنلاین مثل «گوگل استادیا» وجود دارد. محققان این تحقیق خواستار آن شده‌اند که اقداماتی برای محدود‌کردن ویدیوهای آنلاین صورت بگیرد مثل بازی‌های تک‌نفره آنلاین و همچنین ویدیوهای باکیفیت به غیر از موارد ضروری و مورد نیاز پخش نشود؛ به عنوان مثال برخی از دستگاه‌ها ویدیوها را باکیفیت‌تر از آن‌چه که کاربران می‌خواهند و مورد نیازشان است، پخش می‌کنند. این گزارش خواستار ایجاد قوانینی در این حوزه شده است.

کریس پریس، از دانشگاه بریستول به وب‌سایت «نیو ساینتیست» گفته است: «این موضوع بار دیگر نشان داد که خدمات دیجیتالی باید به دقت به تاثیر خدماتی که ارایه می‌دهند، فکر کنند. کمتر آپدیت‌کردن دستگاه‌ها، داشتن دستگاه‌های کمتر و عدم درخواست برای دیدن ویدیوهای باکیفیت زیاد، اقدامات مهمی است که می توانیم انجام دهیم.» نویسندگان و محققان این تحقیق در انتهای آن نوشته‌اند که درخواست ما، حذف همه سرویس‌های ویدیویی آنلاین نیست، بلکه حذف سرویس‌ها و خدمات غیرضروری است که آب‌وهوا را تحت تاثیر قرار می‌دهند و منجر به آسیب‌دیدن تنها سیاره ما می‌شوند.»