۰ نفر

امنیت به ازای پول

۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 372732
امنیت به ازای پول

کره شمالی باز هم موشک‌های کوتاه برد تازه‌ای را آزمایش کرد، آن هم در شرایطی که رییس‌جمهور امریکا در پیام‌هایی جداگانه به ژاپن و کره جنوبی هشدار داده ‌است اگر چندین برابر گذشته بیشتر به امریکا پول ندهند، سطح حضور نظامیان امریکایی را در این کشورها کاهش خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، درست ساعاتی بعد از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در برابر خبرنگاران گفت که «نامه بسیار زیبای دیگر» از رهبر کره شمالی کیم جونگ اون دریافت کرده‌ است و احتمال دیدار چهارمی میان آن دو وجود دارد، رسانه‌های کره جنوبی خبر دادند که پیونگ‌یانگ برای چهارمین بار در دو هفته گذشته اقدام به آزمایش موشکی کرده‌ است. رییس‌جمهور امریکا همچنین رزمایش‌های کشورش با کره جنوبی را که از سوی پیونگ‌یانگ به عنوان محرک این آزمایش‌ها عنوان شده ‌است «مضحک و گران» توصیف کرد. دونالد ترامپ که در طول هفته‌های جاری از محکوم کردن آزمایش‌های موشکی کره شمالی خودداری کرده، در روزهای گذشته به کره جنوبی و ژاپن هشدار داده‌ است که برای دفاع از این کشور در برابر کره شمالی باید پول بیشتری پرداخت کند. به نوشته آساهی شیمبون ژاپن، دولت ایالات متحده امریکا به تازگی از توکیو درخواست کرده ‌است که برای استمرار حضور نظامیان امریکایی در این کشور، پنج برابر گذشته بیشتر پول پرداخت کند. روزنامه دونگ‌آ ایلبو کره جنوبی هم می‌نویسد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور امریکا در سفر اخیرش به سئول یک فاکتور 4 میلیارد و 800 دلاری به همتای کره‌ای‌اش داده و گفته‌ است که باید هزینه‌های اقامت، آموزش و نگهداری تجهیزات و سربازهای امریکایی در کره جنوبی توسط سئول پرداخت شود. به نوشته این روزنامه دونالد ترامپ تاکید کرده ‌است که این موضوع قابل مذاکره نیست و سئول باید نهایتا کل هزینه‌های 28500 نیروی امریکایی را که در این کشور مستقر هستند، پرداخت کند.

روز جمعه مارک اسپر، وزیر خارجه امریکا هم که به کره جنوبی سفر کرده ‌بود، عصر پنجشنبه با جئونگ کیونگ دو، وزیر دفاع کره جنوبی دیدار کرد. اطلاعات زیادی از گفت‌وگوها میان مقام‌های کره جنوبی و امریکا در این سفر منتشر نشده ‌است. دو کشور در بیانیه پایانی این نشست بر تعهد دوجانبه به دیپلماسی برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کردند. وزیر خارجه جدید امریکا در این سفر با رییس‌جمهور و وزیر خارجه کره جنوبی نیز دیدار کرد.

روز چهارشنبه دونالد ترامپ با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر خودش ادعا کرده ‌بود: «بر خلاف دوره‌های گذشته که کره جنوبی پول بسیار ناچیزی برای مشارکت در هزینه‌های نظامی امریکا برای دفاع از این کشور پرداخت می‌کرد، سال گذشته 990 میلیون دلار به امریکا پرداخت کرده‌اند و وعده داده‌اند که خیلی خیلی بیشتر به ما پول بدهند.» ترامپ بار دیگر جمعه شب بر موضع همدلانه با رهبر کره شمالی در مورد هزینه‌های رزمایش با کره جنوبی تاکید کرد و خطاب به خبرنگاران گفت: «او زیاد از آزمایش یا رزمایش‌های ما راضی نیست، شما می‌دانید که من هم خیلی از این کار خوشم نمی‌آید، چرا که این کار هزینه دارد و من دوست ندارم برای رزمایش‌های نظامی پول خرج کنم.»

دونالد ترامپ جمعه شب در جمع خبرنگاران گفته‌ بود که خیلی دوست دارد متن کامل نامه سه صفحه‌ای «بسیار زیبای» رهبر کره شمالی را در اختیار خبرنگاران قرار دهد، اما نمی‌تواند این کار را بکند. رییس‌جمهور امریکا گفت که تصور می‌کند رهبر کره شمالی به ‌شدت از اینکه امریکا و کره جنوبی اقدام به برگزاری رزمایش مشترک کرده‌اند، ناراحت است. پیش از این خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از رهبر این کشور گزارش کرده‌ بود که آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی، اقدامی برای هشدار به سئول و واشنگتن به دلیل اقدامات خصمانه آنها بود. دونالد ترامپ روز شنبه و بعد از انتشار خبر آزمایش‌های موشکی کره شمالی در توییترش نوشت که کیم جونگ اون در نامه‌اش تلویحا به دلیل آزمایش‌های موشکی از او «یک عذرخواهی کوچک» کرده‌ و گفته که علاقه‌مند است بلافاصله بعد از پایان رزمایش نظامی مشترک امریکا و کره جنوبی، گفت‌وگوهای دیپلماتیک با واشنگتن را از سر بگیرد. ترامپ رزمایش‌های نظامی مشترک میان کره جنوبی و امریکا را کاملا مضحک و گران توصیف کرد.

آزمایش‌های موشکی جدید کره شمالی، جمعه شب با شلیک دو موشک از سواحل شرقی این کشور از سر گرفته شده است. یکی از این دو موشک بعد از طی 400 کیلومتر و دیگری بعد از 48 کیلومتر در آب‌های بین‌المللی میان شبه‌جزیره کره و ژاپن فرود آمدند. به‌رغم آزمایش موشک‌های کوتاه برد هدایت شونده جدید، کره شمالی از آزمایش موشک‌های قاره‌پیما و بمب‌های هسته‌ای خودداری کرده ‌است. لیف‌اریک ایسلی، استاد دانشگاه در سئول کره جنوبی به آسوشیتدپرس می‌گوید: «کره شمالی علاقه‌مند است از تلاش ترامپ برای گرفتن پول بیشتر از کره جنوبی و همچنین روابط سرد میان سئول و ژاپن بهره‌برداری کند. کیم تلاش می‌کند تا در ارتباط مستقیم با ترامپ برای شکایت از رزمایش‌های کره جنوبی و امریکا، شکاف میان واشنگتن و سئول را بیشتر کند. همزمان دستگاه تبلیغاتی کره شمالی، به افزایش احساسات ضدژاپنی در کره جنوبی دامن می‌زند، چرا که تصور می‌کند هر اندازه سئول به لحاظ دیپلماتیک منزوی‌تر شود، اقدامات قهری پیونگ‌یانگ موثرتر خواهد بود.»

ایالات متحده امریکا، تاکنون از حل دعوای دیپلماتیک میان دو متحد اصلی‌اش در شرق آسیا ناتوان بوده‌است. روابط ژاپن و کره جنوبی اخیرا به دلیل حکم یک دادگاه کره جنوبی برای دریافت غرامت از کمپانی‌های تجاری ژاپنی به دلیل اتهام‌های دولت استعماری ژاپن در نیمه اول قرن بیستم، با چالش جدی مواجه شده‌ است. محدودیت‌های تجاری ژاپن علیه کره جنوبی و حذف این کشور از فهرست کشورهای قابل اعتماد برای تجارت ترجیحی، با واکنش‌های متقابل سئول مواجه شد. اما حالا جنگ تجاری میان دو قدرت اقتصادی شرق آسیا در حال رسیدن به رویارویی امنیتی است. سئول تهدید کرده‌ است که در واکنش به اتفاقات اخیر قصد دارد به اشتراک‌گذاری اطلاعات نظامی میان سئول و توکیو را قطع کند. به نوشته آسوشیتدپرس این تهدید کره جنوبی با هدف تحریک امریکا برای مداخله در بحران میان ژاپن و کره جنوبی انجام شده ‌است. دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران در مورد اختلاف میان متحدان امریکا به شکل مبهم گفت: «آنها باید با هم کنار بیایند، اگر با هم کنار نیایند، آنگاه ما چه می‌کنیم؟ خیلی مهم است. کره جنوبی و ژاپن باید سر میز بنشینند و با هم کنار بیایند.»