۰ نفر

دبیرکل ناتو: باید تبعات قدرت گرفتن چین را بفهمیم

۱۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۱۵
کد خبر: 372018
دبیرکل ناتو: باید تبعات قدرت گرفتن چین را بفهمیم

دبیر کل ناتو اعلام کرد کشورهای عضو این پیمان باید خطرات گسترش قدرت چین در نقاط مختلف جهان را درک کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در ادامه تلاش‌های مقامات آمریکایی برای گسستن روابط استرالیا و چین، هشدار داد ناتو باید عواقب گسترش قدرت پکن در سراسر جهان از جمله در مناطقی که ممکن است امنیت کشورهای عضو را به خطر اندازد، درک کند.

استولتنبرگ روز چهارشنبه در مصاحبه با «رویترز» گفت: «بحث بر سر انتقال ناتو به اقیانوسیه نیست بلکه در خصوص واکنش به این واقعیت است که چین به ما نزدیک‌تر می‌شود».

او که در شهر «سیدنی» استرالیا به سر می‌‌برد گفت چین در حال «سرمایه‌گذاری سنگین در زیرساخت‌های حیاتی در اروپا، افزایش حضور در قطب شمال و افزایش حضور در آفریقا و فضای سایبری» است.

وی افزود: «دیروز با وزیر اسپر صحبت کردم و او به روشنی گفت که توسعه سلاح‌های جدید میان‌برد زمان‌ خواهد برد و هرگونه استقرار بالقوه آن‌ها در نواحی مختلف جهان زمان خواهد برد و تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است».

استولتنبرگ گفت:‌ «گوش دادن به استرالیا، با توجه به دانش، تجربه و حضور آن‌ها در منطقه برای من بسیار مفید است و درکی برایتان فراهم می‌کند که برای ناتو مهم است».

او گفت:‌ «ناتو باور دارد تکنولوژی ۵ جی بلوک‌های سازنده جامعه خواهد بود و سازمان [ناتو] در حال کار بر روی فرموله کردن راهی برای حفاظت از تکنولوژی خود است».

یکی از نگرانی‌های اصلی آمریکا و ناتو، افزایش قدرت چین در دریای جنوبی چین است. این در حالی است که پکن بارها اعلام کرده است پیشرفت‌های افتصادی و نظامی این کشور تهدیدی برای سایز ملت‌ها نیست.

با این حال جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین رو به شدت گرفتن است و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده خواهان استقرار موشک‌های میان برد در حوزه آسیا-اقیانوسیه است.