۰ نفر

تلاش انگلیس برای تشکیل ائتلافی جدا از آمریکا در خلیج فارس

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۶
کد خبر: 371495
تلاش انگلیس برای تشکیل ائتلافی جدا از آمریکا در خلیج فارس

سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در بحبوحه امتناع کشورها از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس از ادامه تلاش‌ها در لندن برای تشکیل ائتلافی جداگانه خبر داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در بحبوحه امتناع کشورها از پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، دولت انگلیس از ادامه تلاش‌ها در لندن برای تشکیل ائتلافی جداگانه با هدف ادعایی تضمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها خبر داده است. 

سخنگوی «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس که کمتر از دو هفته از حضورش در این سمت می‌گذرد  روز دوشنبه این خبر را اعلام کرده است.

به نوشته پایگاه شبکه خبری بلومبرگ، «جیمز اسلک»، سخنگوی بوریس جانسون گفت: «کاری که در حال انجام آن هستیم اطمینان یافتن از تشکیل ائتلافی است که بتواند عبور و مرور ایمن کشتی‌ها در این تنگه بسیار مهم را ضمانت کند.»

اظهارات اسلک در شرایطی مطرح شده که تشکیل ائتلاف انگلیس بعد از روی کار آمدن دولت این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته بود. ایده تشکیل چنین ائتلافی را نخستین بار «جرمی هانت»، وزیر خارجه سابق انگلیس در هفته‌های پایانی حضورش در این سمت مطرح کرد، اما با روی کار آمدن دولت جدید کمتر سخنی از آن مطرح شد. 

بعد از روی کار آمدن دولت جدید انگلیس، آمریکا هم به طور رسمی از کشورهای اروپایی دعوت کرد به ائتلافی جداگانه تحت رهبری این کشور با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها ملحق شوند.

کشورهای اروپایی با اعلام اینکه با سیاست موسوم به «فشار حداکثری آمریکا» علیه ایران مخالف هستند، درخواست دولت ترامپ را رد کرده‌اند. آلمان چندی پیش گفت در حال انجام ارزیابی‌های لازم برای پیوستن به ائتلاف انگلیس است. 

تشکیل دولت محلی جبل‌الطارق پنجشنبه هفته گذشته (۱۳ تیرماه) اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران به سوریه بوده توقیف کرده است.

ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است. این منطقه تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد و نیروی دریایی انگلیس هم در توقیف نفتکش حامل نفت ایران مشارکت داشته است.