۰ نفر

وزیر خارجه ترکیه: تحریم ایران، به تمام منطقه آسیب می‌زند

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۵۵
کد خبر: 371484
وزیر خارجه ترکیه: تحریم ایران، به تمام منطقه آسیب می‌زند

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به «همکاری‌های سازنده با ایران» در موضوع سوریه،‌ تاکید کرد احیای تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تمام منطقه آسیب می‌زند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه امروز (دوشنبه) گفت تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در حال آسیب زدن به تمام منطقه خاورمیانه است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» چاووش‌اوغلو در سخنرانی سالانه در جمع سفرای ترکیه، با انتقاد از تحریم‌ آمریکا علیه ایران، تاکید کرد اعمال مجدد این تحریم‌ها [بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای] باعث آسیب‌دیدن تمام منطقه شده است.

وی همچنین درباره تلاش‌های مشترک آنکارا با تهران و مسکو برای یافتن راهکار سیاسی جهت پایان دادن به بحران سوریه، توضیح داد: «از طریق همکاری با ایران و روسیه در مذاکرات آستانه و سوچی، تلاش می‌کنیم تا ثبات مجددا در منطقه حاکم شود».

چاووش‌اوغلو پیشتر نیز ضمن اعلام مخالفت با تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، گفته بود که امکان عملی برای قطع واردات نفت ترکیه از ایران در آینده نزدیک وجود ندارد.

بیش از یک سال پیش، هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ ، دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شد و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه (مرداد و آبان 1397) مجددا اعمال کرد.

از جمله این تحریم‌ها، ممنوعیت خرید نفت برای کشورهای خارجی از ایران بود که در آبان‌ماه ۹۷ آمریکا به هشت کشور (هند، چین، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، تایوان و یونان و ایتالیا) معافیت‌هایی اعطا کرد تا برای قطع واردات آماده شوند. در حالی که مقامات دولت ترامپ که پیشتر از احتمال پایین تمدید معافیت‌های تحریمی واردات نفت از ایران صحبت کرده بودند، کاخ سفید چندی پیش اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ دوم می (۱۲ اردیبهشت) این معافیت‌های نفتی را تمدید نخواهد کرد.

روزنامه «دیلی صاباح» نیز چندی پیش نوشته بود که تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت‌های تحریمی کشورهای واردکننده نفت از ایران و معرفی ریاض و ابوظبی به‌عنوان فروشندگان جایگزین، نه تنها آنکارا را برافروخته بلکه دولت این کشور را وادار به استفاده از دیپلماسی فشرده در این امر کرده است.