۰ نفر

ذهن ساده‌اندیش و بدون استراتژی ترامپ

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 371352
ذهن ساده‌اندیش و بدون استراتژی ترامپ

ماه آینده چهارصدمین سال ورود اولین برده‌ها به امریکای شمالی است؛ یک‌سال قبل از ورود مهاجران کشتی می‌فلاور به بندر پلی‌موت. بر اساس گزارش‌های اولیه جان رالف، اولین پرورش‌دهنده تنباکو در ویرجینیا و همسر پوکوهانتس، تعداد آنها حدود بیست و اندی نفر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، بردگان در آنگولا همراه صدها نفر دیگر اسیر شده و سوار بر کشتی حامل برده روانه وراکروز در مکزیک امروزی شدند. دزدان دریایی انگلیسی برای یافتن طلا و نقره کشتی را محاصره کرده و به آن حمله می‌کنند. آنها در جیمزتاون غنایم انسانی خود را در مقابل مواد غذایی مبادله می‌کنند. جیمزتاون نقطه صفر آغاز برده‌داری در امریکا می‌شود. در میان نسل اول آنها یک زوج به نام‌های ایزابل و آنتونی بودند که در منزل کاپیتان ویلیام تاکر کار می‌کردند.

طبق گزارش‌های تاریخی شهر جیمزتاون آنها اجازه یافتند ازدواج کنند. در سال 1624، ویلیام پسر آنها اولین آفریقایی- امریکایی است که تولدش در آنچه امروز ایالات متحده نامیده می‌شود به ثبت رسید. روز سه‌شنبه پرزیدنت ترامپ به شهر جیمزتاون رفت؛ شهری که چهارصد سال پیش مهاجران اولین مجلس نمایندگان را در همیسفر غربی تشکیل دادند. در سال 1619، بیست و دو نماینده از مناطق مسکونی و مزارع محلی در یک کلیسای چوبی کوچک دور هم گرد آمدند تا سنگ بنای قانونگذاری جدید را ایجاد کنند. شهر جیمزتاون نقطه صفر آغاز دموکراسی امریکا نیز محسوب می‌شود. روز سه‌شنبه بزرگداشت دموکراسی نبود، آنچه احساس می‌شد بوی تعفن نژاد‌پرستی است که به‌طور فزاینده‌ای ریاست‌جمهوری ترامپ را در بر می‌گیرد.

به‌ تازگی رییس‌جمهور از طریق توییتر به چهار نماینده زن رنگین‌پوست و الیجا کامینگز، یک سیاستمدار آفریقایی- امریکایی و نماینده بالتیمور حمله می‌کند. کامینگز رییس کمیته نظارت مجلس است که اخیرا ایمیل‌های شخصی ترامپ و افراد کلیدی نزدیک به او را مورد بررسی قرار داده است. رییس‌جمهور می‌گوید او فقط پاسخ منتقدان خود را می‌دهد، ولی اشاره‌های او پیوسته حاکی از نژاد‌پرستی است.

ترامپ در مسیر سفر خود به شهر جیمزتاون به خبرنگاران گفت که او کمترین انسان نژادپرست در جهان است. او ادعا می‌کند: «کاری را که من طی دو سال و نیم برای آفریقایی- امریکایی‌ها انجام داده‌ام، هیچ رییس‌جمهوری قادر به انجام آن نبوده است. بیکاری در پایین‌ترین سطح خود برای آفریقایی- امریکایی‌ها در طول تاریخ کشور ما‌ست، کسی تا به‌ حال نتوانسته به این رقم برسد. شما به خط فقر نگاه کنید. آنها بهتر از هر زمان دیگری زندگی می‌کنند». این ادعا به لحاظ آماری درست است، اما سوال بعضی کارشناسان این است که آیا ترامپ به تنهایی مسوول آن است؟

اما واقعیت این است که در شهر جیمزتاون ما با یک ترامپ دیگر روبه‌رو بودیم که با استفاده از کلمات بجا و از روی یک متن با دقت نوشته شده درباره نژادپرستی صحبت می‌کرد. برخلاف اکثر سخنرانی‌ها که ترامپ کاری با متن نوشته شده مشاورانش ندارد، رییس‌جمهور برای اولین‌بار از متن منحرف نمی‌شود و دقیق می‌خواند: «ورود اولین بردگان آغاز وحشیانه تجارت زندگی انسان‌ها بود. در چنین روزی ایالات متحده، همچنین به‌ یاد دارد روح‌های مقدسی را که از وحشت برده‌داری و غم اسارت رنج برده‌اند».

او تایید می‌کند که پس از امضای اعلامیه استقلال، هشتاد و پنج سال دیگر و یک جنگ داخلی طول کشید تا برده‌داری غیرقانونی شود و پس از آن یک قرن دیگر طول کشید تا «نعمت آزادی به همه امریکایی‌ها ارزانی شود.» او به مارتین لوتر کینگ اشاره می‌کند و از آفریقایی- امریکایی‌هایی که همان روزهای اول در پایداری این ملت کوشیدند، حمایت کردند و موجب اعتلای آن شدند، تمجید می‌کند. اما آفریقایی- امریکایی‌ها امروز در روز دموکراسی خریدار این حرف‌ها نبودند. انجمن سیاهان مجلس قانونگذاری ویرجینیا حضور ترامپ در شهر جیمزتاون را بایکوت کرد. قانونگذاران در بیانیه‌ای گفتند: «نمی‌توان نشانه‌های نفرت و تحقیری را که رییس‌جمهور بروز می‌دهد، نادیده گرفت.

«حمله‌های مکرر ترامپ به قانونگذاران سیاه‌پوست و نظراتش درباره جوامع سیاه» او را به انتخاب ناشایستی برای بزرگداشت این دوره تاریخی و با اهمیت از تاریخ امریکا تبدیل کرده است... رییس‌جمهور فعلی ارزش‌هایی را که ما برای چهارصدمین سال بنای قدیمی‌ترین دموکراسی در دنیای غرب جشن گرفته‌ایم، نمایندگی نمی‌کند. یکی از شرکت‌کنندگان سخنرانی ترامپ که یک ستوان دموکرات، فرماندار جاستین فیرفاکس بود، حمله تندی به رییس‌جمهور کرد. او می‌گفت: دو عبارت یادبود از یک متن از قبل تعیین شده برای زدودن حرکات نژادپرستانه و رفتارهای دور از ملاحظه ساکنان فعلی کاخ سفید بسیار ناچیز است. او اضافه می‌کند: امیدواریم سخنان ناشی از تعصب رییس‌جمهور فعلی خیلی زود به زباله‌دان تاریخ بپیوندد. دموکراسی متولد شده ما در ویرجینیا ادامه خواهد یافت. در اواسط سخنرانی ترامپ، یکی از اعضای مجمع قانونگذاران به‌ نام ابراهیم سمیرا، به تنهایی از میان مخاطبان بلند می‌شود و فریاد می‌زند: «تو نمی‌توانی ما را برگردانی. ویرجینیا خانه ما‌ست.» او سپس سه پلاکارد با این مضامین را بالا می‌برد، «به خانه فساد خودت برگرد»، «نفرت را از مملکت بیرون کن» و «خانواده من و همه خانواده‌هایی را که از طریق تبعیض سیستماتیک پراکنده کرده‌ای، دوباره متحد کن.» سمیرا یک فلسطینی امریکایی است.

این قانونگذار دموکراتیک متعاقبا در توییتی می‌نویسد: «من سخنرانی دونالد ترامپ در شهر جیمزتاون را قطع کردم تا چهره دونالد ترامپ واقعی را عریان کنم، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند در قالب نزاکت تعصب نژادپرستانه خود را پنهان کند. روز سه‌شنبه نتایج یک رای‌گیری در دانشگاه کوینی‌پیاک خلاف ادعای ترامپ در مورد حمایت آفریقایی- امریکایی‌ها از او را نشان می‌داد. هشتاد درصد از رای‌دهندگان آفریقایی- امریکایی معتقد بودند ترامپ نژادپرست است. پنجاه‌و پنج درصد از لاتین امریکایی‌ها با این نظر موافق بودند. در میان تمام امریکایی‌ها، یک اکثریت حداقلی - پنجاه‌و‌یک درصد- گفتند رییس‌جمهور نظرات نژادپرستانه دارد. دورویی رفتار ترامپ در مسائل نژادی، دو ساعت پس از بازگشت او از شهر جیمزتاون به کاخ سفید انعکاس می‌یابد. ترامپ تحت فشار خبرنگاران به این سوال که چه کسانی از جامعه آفریقایی- امریکایی حمایت خود را از رفتار توهین‌آمیز تو با کامینگز و تخریب او اعلام کرده است، پاسخ می‌دهد: «خیلی افراد»، ولی نامی از کسی نمی‌برد.

سپس از رییس‌جمهور سوال می‌شود که استراتژی راهبردی او به‌ دنبال حمله‌های اخیر توییتری او به اعضای رنگین‌پوست کنگره چیست. پاسخ او که بیشترین شاخصه ریاست‌جمهوری او نیز هست، این است: «من هیچ استراتژی ندارم.» او ادامه می‌دهد: «خیلی ساده است، استراتژی در حد صفر است.» در واقع این از یک ذهن ساده‌اندیش است و بخش غم‌انگیز آن بیان چنین نظری در چهارصدمین سالگرد تمرین دموکراسی ماست.