۰ نفر

اعمال فشار حداکثری به چین مسایل را حل نخواهد کرد

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 370903
اعمال فشار حداکثری به چین مسایل را حل نخواهد کرد

مدتی پس از پایان دوازدهمین دور رایزنی های تجاری چین و آمریکا، آمریکا باردیگر با استفاده از چماق تعرفه تهدید کرد که از اول سپتامبر بر۳۰۰ میلیارد کالای دیگر چین تعرفه وضع خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رادیو بین المللی چین در واکنش به تهدید تازه ترامپ مبنی بر وضع تعرفه ده درصدی بر 300 میلیارد دلار کالای دیگر چینی، در گزارشی به این موضوع پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

 مدتی پس از پایان دوازدهمین دور رایزنی های بلندپایه تجاری میان چین و آمریکا، آمریکا باردیگر با استفاده از چماق تعرفه تهدید کرد که از اول ماه سپتامبر به افزایش ۱۰ درصدی تعرفه متوجه ۳۰۰ میلیارد کالای وارداتی چینی دست خواهد زد. این اقدام به طور جدی ضمن نقض شناخت مشترک سران دو کشور در اوساکای ژاپن، با خروج از مسیر درست، برای حل مسایل مفید نخواهد بود. چین ضمن ابراز ناخرسندی شدید و مخالفت قطعی خود، با در پیش گرفتن تدابیر لازم، از منافع محوری کشور و منافع کلیدی مردم دفاع می کند.

با مرور بر روند رایزنی های تجاری میان چین و آمریکا در بیش از یک سال گذشته، اعمال فشارها در حین مذاکرات از ابزار همیشگی آمریکا است. ولی حقیقت ثابت می کند که این گونه اقدامات تاثیری بر چین نخواهد داشت و ضمن آسیب رسانی به فرصت های ازسرگیری رایزنی ها که به سختی به دست آمده، برای حل مسایل و منازعات نیز مساعد نیست.

دوازدهمین دور رایزنی های بلندپایه تجاری میان چین و آمریکا پس از توقف بیش از دو ماهه بار دیگر برگزار شد. تیم های تجاری دو طرف باردیگر به طور مستقیم مذاکره کردند. دوطرف با انتشار بیانیه هایی پس از پایان رایزنی به طور مشترک تاکید کردند که مبادلات سازنده ای داشته و موافقت کرده اند که دور بعدی رایزنی را ماه سپتامبر در آمریکا برگزار کنند. پیش از این، تیم های تجاری دو کشور رایزنی هایی را در ماه اگوست برگزار می کنند. این نتیجه به آسانی به دست نیامد. جامعه بین المللی نیز انتظار دارد پکن و واشنگتن براساس شناخت مشترک اوساکا، براساس برابری و احترام به یکدیگر، گفت و گو را ادامه دهند.

ولی آمریکا باردیگر با برداشتن چماق تعرفه از مسیر درست برای حل مسایل خارج شده است. چین همواره تعهدات خود را عملی کرده و توافق نامه سران دو کشور در ملاقات اوساکای ژاپن را اجرا می کند. ولی آمریکا، چین را به خاطر عدم حصول پیشرفت در افزایش وارد کردن محصولات کشاورزی آمریکا و کنترل بر فنتانیل مورد انتقاد بی پایه قرار داد. از ۱۹ ماه ژوییه، برخی از شرکت های چینی درباره خرید سویا، پنبه و سوگوم و قیمت آنان از فروشندگان آمریکایی سئوال کردند. براساس نیازهای داخلی و اصول بازار، تاکنون گروهی از محصولات کشاورزی معامله شده است که شامل ۱۳۰ هزار تن سویا، ۱۲۰ هزار تن سوگوم و غیره می شود. اکنون شرکت های مربوط از ادارات مرتبط چین درخواست کردند که تعرفه افزوده شده بر این گروه از واردات آمریکایی را معاف کند و کارهای رسیدگی در حال جریان است. آمریکا باید برای انجام تشریفات رسیدگی زمان را مد نظر قرار دهد و بیش از حد عجله نکند.

کنترل و مدیریت بر فنتانیل به همکاری جهانی، زمان و استقامت نیاز دارد. ادارات اجرای قوانین چین بارها پرونده هایی مربوط به فروش و تولید غیر قانونی فنتانیل به آمریکا را کشف کرده اند و متوجه شدند که این پرونده ها با همکاری جنایتکاران خارجی انجام شده و تعداد فنتانیل تولید شده و فروخته شده به آمریکا بسیار کم است و امکان ندارد که این سرمنشا جاری شدن سیل فنتانیل در آمریکا باشد. چین از اول ماه مه مدیریت بر مواد فنتانیل را آغاز کرده و این عملیات جدید چین به عنوان کشور بزرگ مسوولیت پذیر برای کمک به همکاری بین المللی در کنترل و مدیریت بر مواد مخدر است. مساله سوءاستفاده از مواد فنتانیل در آمریکا ناشی از عوامل مختلف است و نباید مسوولیت آن را بر دوش دیگران انداخت.

حقایق طی بیش از یک سال گذشته نشان داده است که جنگ تجاری برنده ندارد. افزایش تعرفه نمی تواند به طور اساسی نگرانی آمریکا را حل کند، تنها به منافع دو طرف پکن و واشنگتن و سراسر جهان آسیب می رساند. کارشناسان صندوق بین المللی پول در ماه مه در گزارشی عنوان کردند، وارد کنندگان و مصرف کنندگان آمریکا تقریبا بار تمام هزینه تعرفه اضافه شده از سوی آمریکا را تحمل کرده اند. گزارش دیگر منتشره از انجمن تجارت آمریکا و گروه رهودیوم نشان داد که تحت تاثیرات مناقشات اقتصادی و تجاری چین و آمریکا، میزان کل تولیدات داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۹ و چهار سال آینده، ممکن است هر سال ۶۴ تا ۹۱ میلیارد دلار کاهش یابد که حدود ۰.۳ تا ۰.۵ درصد میزان کل تولیدات داخلی آمریکا را تشکیل می دهد. در مقابل تشدید مناقشات تجاری، اقتصاد چین هر چند که با فشارهای بیشتری رو به رو شده ، اما شاخص اصلی اقتصاد کلان در دامنه معقول واقع است. این نشانگر توان بالا در تحمل فشار و انعطاف پذیری اقتصاد چین است. در این زمان، میزان صادرات چین به آمریکا در مقایسه با دوران مشابه در سال گذشته ۲.۶ درصد کاهش و میزان واردات چین از آمریکا ۲۵.۷ درصد کاهش یافته است. این تفاوت بزرگ بین واردات و صادرات نشان می دهد که چین به طور کامل می تواند از طریق چند جانبه سازی شرکای تجاری خود، تاثیرات منفی ناشی از افزایش تعرفه را از بین ببرد.

به همین دلیل، آمریکا نباید همواره با افزایش تعرفه گمرکی بر حدود ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین، پکن را تهدید کند، چینی ها هرگز تحریک کننده مناقشه نیستند و نیز از آن نمی ترسند. در مقابل جنگ تجاری تحریک شده از سوی آمریکا، چین توان کافی برای مقابله دارد. اگر آمریکا افزایش تعرفه گمرکی را به اجرا در بیاورد، چین مجبور است در مقابل تدابیری در پیش گیرد و منافع مشروع خود را حفظ کند. آمریکا باید تمام نتیجه آن را متحمل شود.

مسایل اقتصادی و تجاری چین و آمریکا بسیار پیچیده است و نمی توان در زمان کوتاه سریعا آن را حل کرد. حل این مسایل باید با حوصله و به تدریج اجرا شود. آمریکا بدون عملی کردن تعهدات خود و با افزایش تعرفه چین را تهدید می کند، این اقدام با منافع مردم دو کشور و سراسر جهان هماهنگ نیست و نیز تاثیر منفی بر جهان برجای خواهد گذاشت. آمریکا باید با اصلاح سریع اشتباه خود، با مشورت بر اصل برابری و احترام به یکدیگر، به مسیر درست برای حل مسایل بازگردد.