۰ نفر

دست پشت پرده دولت ترامپ کیست؟

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 370246
دست پشت پرده دولت ترامپ کیست؟

هر چند در امریکا لابی‌ها نقش مهمی را در پیشبرد اهداف بازی می‌کنند، اما در دوره دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا روابط نزدیک با کاخ سفید یک عنصر حیاتی برای تامین منافع محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، روابط نزدیک با شخص ترامپ یا نزدیکان او بهترین امتیاز برای هر فردی محسوب می‌شود که به دنبال منافع اقتصادی در امریکای دوره ترامپ است. فرقی نمی‌کند که چه چیزی بخواهید، سلاح یا تاسیسات هسته‌ای همگی قابل دسترس هستند، تنها این موضوع به آن بستگی دارد که چقدر پول خرج می‌کنید و چقدر در کاخ سفید رابطه دارید. کمیته اصلاح و نظارت مجلس نمایندگان اخیرا به مدارکی دست یافته که یک کمپانی خصوصی که مرد پشت پرده آن «تام باراک» روابط شخصی و حمایتی با ترامپ داشته، توانسته از روابط نزدیک خود با کاخ سفید استفاده کند تا تایید دولت را برای حمایت از پروژه هسته‌ای عربستان دریافت کند و حتی به نحوی ممنوعیت‌های انتقال فناوری حساس هسته‌ای به عربستان را نیز دور بزند.

این کمیته که اکنون در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد به ده‌ها هزار سند که عمدتا مربوط به صنایع خصوصی است، دست یافته که نشان می‌دهد دولت بین منافع خود در امنیت ملی و شرکت‌های خصوصی یکی را انتخاب کرده که عملا منافع کشور را با خطر جدی مواجه کرده است.

این اسناد حاکی از تمایل دولت برای اجازه دادن به کمپانی‌های خصوصی برای کار با عربستان‌سعودی است و اکثر این شرکت‌ها روابط بسیار نزدیکی با شخص رییس‌جمهور و نفوذ گسترده‌ای بر تنظیم سیاست‌های ایالات‌متحده درقبال عربستان‌سعودی دارند. به گزارش NBC این اسناد یک سوال را از کاخ سفید مطرح می‌کند که آیا سود بالقوه دوستان رییس‌جمهور مهم‌تر از امنیت ملی امریکا و هدف جهانی جلوگیری از گسترش سلاح هسته‌ای است؟

اما جمهوری‌خواهان این کمیته با انتشار چنین اسنادی مخالفت کردند. نمایندگان جمهوری‌خواه این کمیته گزارشی را به عنوان حزب اقلیت منتشر کردند تا به نحوی گزارش دموکرات‌ها در این کمیته را خنثی کنند. آنها عنوان کردند که هیچ مدرکی مبنی بر تلاش دولت ترامپ برای انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان‌سعودی و همچنین درگیری منافع شخصی با این پرونده وجود ندارد.

گزارش کمیته اصلاح و نظارت مجلس نمایندگان امریکا حاکی از آن است که کنسرسیوم IP3 متشکل از شرکت‌های خصوصی است که در حال برنامه‌ریزی برای طراحی برنامه هسته‌ای سعودی هستند و همچنین اعضای ارشد دولت ترامپ مذاکرات بسیار جدی و پی‌درپی دارند که این پروژه را نهایی کنند.

IP3 اکنون توسط تعدادی از ژنرال‌های بازنشسته امریکایی اداره می‌شود که مخالف محدودیت‌های برنامه هسته‌ای غیرنظامی عربستان‌سعودی هستند، چراکه آنها بر این عقیده هستند که این اقدام آنها مشابه سایر اقداماتی است که امریکا در مسیر انتقال فناوری خود در بحث هسته‌ای انجام می‌دهد. امریکا یک استاندارد طلایی برای انتقال فناوری خود درنظر گرفته که کشور خارجی حق غنی‌سازی یا بازفراوری سوخت هسته‌ای را که به‌طور بالقوه می‌تواند برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود، درنظر می‌گیرد.

در این گزارش آمده است که برمبنای اسناد موجود نمایندگان کنسرسیوم IP3 این استاندارد طلایی را مانعی برای اجرای پروژه خود در عربستان می‌دانند. مدیران آن بر این عقیده هستند که استاندارد طلایی اهرم قدرت آنها را در اجرای پروژه‌های کلان گرفته است.

اما در این بین قانونگذاران هر دو حزب از دولت خواسته‌اند محدودیت‌های موجود برای برنامه هسته‌ای عربستان‌سعودی کاهش یا برداشته نشود. الایجا کامینگز نماینده دموکرات مریلند که ریاست کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان را برعهده دارد، طی روزهای اخیر مورد حمله شخصی در توییتر توسط رییس‌جمهور قرار گرفته است. گزارش قبلی در مورد این موضوع ماه فوریه منتشر شد. این تحقیقات ابتدا درخصوص سوال از شورای امنیت ملی دولت ترامپ درمورد فعالیت‌های مشاور امنیت ملی سابق امریکا یعنی مایکل فلین صورت گرفته که حمایت گسترده‌ای از برنامه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در عربستان انجام داده و روی این پروژه متمرکز شده بود.

کامینگز عنوان می‌کند که گزارش جدید تایید می‌کند چگونه این شرکت‌ها از نفوذ منحصربه‌فرد خود در دولت برای انتقال فناوری هسته‌ای ایالات‌متحده به عربستان‌سعودی استفاده می‌کنند.

اما در گزارش جمهوری‌خواهان آمده است که شواهد موجود در این کمیته ادعاهایی که علیه دولت ترامپ مطرح شده قابل اثبات نیست، اما کاخ سفید هنوز هیچ واکنشی نسبت به این گزارش‌ها نشان نداده است.

این گزارش‌ها حاکی از آن است که اگرچه برنامه جاه‌طلبانه IP3 به نتیجه نرسید، اما دسترسی و نفوذ این کنسرسیوم به دولت سوال‌های نگران‌کننده‌ای را درخصوص چگونگی دسترسی لابی‌ها به دولت مطرح می‌کند و اینکه چگونه این شرکت‌ها می‌توانند پیشنهادهای وسوسه‌برانگیزی را به دولت ارایه دهند و آن را تا حد ممکن به‌سرانجام برسانند. در گزارش دموکرات‌ها نقش توماس باراک رییس کمیته تحلیف دونالد ترامپ و دوست دیرینه رییس‌جمهور بسیار برجسته شده است و نشان می‌دهد که او نقش محوری را در پشت کنسرسیوم IP3 ایفا می‌کرده است.

گفته می‌شود توماس باراک در سیاست‌های خاورمیانه‌ای دولت نقش داشته است. در گزارش دموکرات‌ها آمده این کنسرسیوم به دلیل نفوذ باراک توانسته دسترسی بی‌سابقه‌ای به بالاترین سطوح دولت ترامپ داشته باشد؛ از جمله جلساتی با شخص رییس‌جمهور، جرد کوشنر داماد ترامپ و همچنین ریک پری وزیر انرژی امریکا داشته است. حتی مذاکراتی به صورت مستقیم با مایک پمپئو وزیر خارجه و ویلبر راس وزیر بازرگانی نیز برگزار شده است. شاید برای هر کنسرسیومی چنین دسترسی در دولت غیرقابل تصور باشد.

در این گزارش آمده است؛ هنگامی که ترامپ قصد داشته سخنرانی‌ای در حوزه انرژی در سال 2016 داشته باشد و سیاست‌های خود در این زمینه را بیان کند، توماس باراک متن آن را پیش از انجام با مقام‌های سعودی و امارات‌متحده عربی به منظور هماهنگی بیشتر با کشورهای حوزه خلیج‌فارس به اشتراک گذاشته بود. او این متن را به رشید مالک تاجر اماراتی ارسال کرده تا این متن را به مقام‌های اماراتی و سعودی منتقل کند و سپس پیشنهاد آنها نیز در این متن مورد بررسی قرار گرفته است. نقش باراک در سیاست‌های انرژی امریکا برای اولین‌بار توسط نیویورک‌تایمز گزارش شده است. گفته می‌شود رشید مالک تاجر اماراتی با کمیته نظارتی مجلس نمایندگان همکاری کرده و مدارکی را دراختیار آنها قرار داده است.