۰ نفر

نامه‌نگاری آمریکا با اروپایی‌ها در خصوص اینستکس

۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۰
کد خبر: 370017
نامه‌نگاری آمریکا با اروپایی‌ها در خصوص اینستکس

وزیر خزانه داری آمریکا از ارسال نامه به اروپا برای انتقال نگرانی این کشور از فعالیت‌های اینستکس خبر داد.

به گزارش نشریه پولتیکو، استیون منوچین- وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر از اروپایی‌ها خواست که در مبادلات خود با ایران محتاط عمل کنند و افزود از نظر آمریکا، هر گونه تجارت اروپا با ایران باید با در نظر گرفتن تحریم‌های این کشور بر ضد ایران انجام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، منوچین که ماه گذشته برای دیدار با همتای فرانسوی خود به پاریس رفته بود در خصوص این دیدار گفت که با وزیر فرانسوی در خصوص ایران مذاکرات مفصلی داشته است اما این گفتگوها شامل موضوع ساز و کار ویژه مالی اتحادیه‌اروپا برای همکاری با ایران که به اینستکس مشهور است نبوده است.

منوچین از ارسال نامه ای به اروپا در خصوص اینستکس خبر داد و افزود: می‌خواهیم مطمئن شویم که اینستکس هیچ کاری انجام ندهد که به عنوان نقض تحریم‌های ما علیه ایران تعبیر شود. در نامه به اروپایی‌ها تاکید کردیم که درخصوص اینستکس نگرانی‌های مشخصی داریم.

دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت سال گذشته از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم‌ها علیه این کشور را مجددا اعمال کرد. رهبران اروپایی‌ها با این تصمیم آمریکا مخالفت کرده و برای حفظ روابط تجاری خود با ایران اقدام به راه اندازی سیستم مالی اینستکس کرده اند که فعلا تنها شامل فرانسه، انگلیس و آلمان است اما برخی کشورهای دیگر اروپایی نظیر هلند، اتریش و دانمارک برای پیوستن به آن ابراز تمایل کرده اند. برخی دیگر کشورها نظیر روسیه و چین نیز از این ساز و کار استقبال کرده اند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا بار دیگر به اروپایی ها در خصوص همکاری با ایران هشدار داد و افزود: هر کسی بخواهد در سیستم دلاری مشارکت کند باید به قوانین تحریمی آمریکا احترام بگذارد.

برند اربل، چند روز پیش جای پرل فیشر را در ریاست اینستکس گرفت. وی قبلا سفیر آلمان در ایران بوده است.