۰ نفر

اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران رو به افزایش است

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۳
کد خبر: 369491
اختلاف آمریکا و متحدانش بر سر ایران رو به افزایش است

شماری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که عدم اعتماد به نیات آمریکا، موجب تردید متحدان اروپایی این کشور برای پیوستن به ائتلاف دریایی علیه ایران شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، پایگاه خبری «هیل» از نگرانی کارشناسان سیاسی درباره تشدید اختلاف‎نظر آمریکا و انگلیس در نحوه برخورد با ایران، خبر داد.

این گروه از کارشناسان اظهارات هفته گذشته جرمی هانت وزیر خارجه سابق انگلیس مبنی براینکه کشورش قصدی برای پیوستن به کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به این دلیل که خواهان حفظ برجام است، ندارد؛ دلیلی بر اثبات ادعای خود تلقی کرده‌ و می‎گویند اینکه لندن تنها به افزایش حضور نظامی در منطقه قانع شده، نشانه خوبی در رابطه راهبردی انگلیس- آمریکا نیست.

این در حالی است که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم در پاسخ گفته بود انگلیس خودش باید از کشتی‌هایش محافظت کند.

به گفته این کارشناسان، اینکه آمریکا و نزدیک‌ترین متحدش یعنی انگلیس نمی‌توانند بر سر چنین موضوع  ساده‎ای با هم کار کنند، نشانه وحشتناکی است.

از سوی دیگر، کارشناسان می‎گویند فرانسه و آلمان هم علیرغم حمایت شفاهی از انگلیس در ماجرای توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» از سوی ایران، تمایلی برای پیوستن به ائتلاف دریایی که آمریکا پیشنهاد تشکیل آن را مطرح کرده، نشان نداده‎اند.

با این حساب، همانگونه که از اظهارنظر مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا برمی‌آید؛ واشنگتن در پیشبرد این طرح تنها مانده است.

اسپر گفته بود: تا هر اندازه ای که مخاطره ایجاب کند، به اسکورت کشتی‌هایمان ادامه می‎دهیم.

به گفته یکی از کارشناسان، در دوران گذشته عدم قطعیت در حوزه خلیج فارس باعث ایستادن کشورها در کنار آمریکا می‌شد، حال آنکه اکنون بی‌اعتمادی به نیات آمریکا و تردید در کمک‌رسانی واشنگتن به کشورهایی که گرفتار می‎‎شوند، باعث بروز واکنش‌های مختلفی شده است.

از نظر آنها این یک وضعیت باخت- باخت است. بخشی از این تردید به دلیل هراس از کشیده شدن به اقدام نظامی آمریکا علیه ایران و بخشی دیگر به دلیل نگرانی از انتقام گرفتن ایران به‌خاطر همراهی آنها با ایالات متحده و همچنین عدم حمایت واشنگتن است.