در حال حاضر هنگ‌کنگ با مشکلات متعددی روبرو است که از مهمترین آنها می‌توان به بالا بودن ساعات کاری و هزینه‌های سر به فلک کشیده اجاره خانه‌ها اشاره کرد.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ امروزه، شاهد هزینه اجاره بالاتر آپارتمان در هنگ‌کنگ، نسبت به اجاره در شهرهای بزرگ دیگرهمچون نیویورک، لندن و سانفرانسیسکو هستیم؛ در حالی که اندازه این خانه‌ها حتی نصف اندازه آپارتمان‌های این شهرها است.

هنگ‌کنگ، این شهر نیمه خود مختار در چین، با 7.4 میلیون نفر جمعیت، در تابستان امسال با اعتراضات بسیاری روبرو بوده که این شهر را تبدیل به بدترین مکان برای زندگی ساخته است. مهم‌ترین موضوع اعتراضات حال حاضر، اعتراض به قدرت، به دلیل درخواست افراد برای اختیار در انتخاب رهبران است. اما گفتنی است که در پشت پرده این خشم‌های سیاسی، نگرانی و تشویش در مسائل اقتصادی نیز به چشم می‌خورد.

در ادامه، گفتنی است که شکاف طبقاتی میان ثروتمدان و فقیران در هنگ‌کنگ، در طول نیم قرن اخیر و در سراسر جهان، بالاترین حد را به خود اختصاص داده است. قابل ذکر است که این شهر، دارای بالاترین ساعات کاری و بالاترین نرخ اجاره در سراسر جهان است. افزایش دستمزد، متناسب با افزایش نرخ اجاره خانه نبوده؛ که این مقوله در طول شش سال گذشته، تنها یک‌چهارم رشد را تجربه کرده است. اجاره خانه، در طول دهه اخیر، حدود سه برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین، باید گفت که متاسفانه متوسط قیمت یک خانه، بیش از 20 برابر درآمد متوسط سالیانه خانوار است.

به گفته مقامات پکن، راه حل بلند مدت برای این مسائل، اتحاد بیشتر با سرزمین‌های اصلی است. همچنین، فلیکس جانگ اذعان داشت که جوانان می‌توانند از طریق بستر جدیدی که دولت برای کارآفرینان در منطقه خلیج بزرگ ایجاد می‌کند، بهره‌مند شوند.

03