۰ نفر

سخنگوی وزارت امورخارجه: آمریکا بار دیگر به دست خود منزوی شد

۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۱:۳۹
کد خبر: 365771
سخنگوی وزارت امورخارجه: آمریکا بار دیگر به دست خود منزوی شد

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه در توئیتی به جلسه روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و نوشت: شکستی دیگر برای آمریکا در مضحکه شورای حکام آژانس؛ آمریکا بار دیگر به دست خود منزوی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، موسوی در این توئیت خود افزود: استحکام حقوقی برجام، دیپلماسی فعال و دست پر سیاسی و اخلاقی ایران، همه راه ها را بر پیمان شکنان پرمدعا می بندد.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق العاده ای را در برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار کرد.
آمریکا اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ خارج شد؛ اقدامی که با محکومیت دیگر امضا کنندگان این توافق و جامعه جهانی روبرو شد. جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از یک سال صبر راهبردی از اردیبهشت ماه ۹۸ و در پی انجام نشدن تعهدات دیگر امضا کنندگان این توافق، اقدام به کاهش برخی تعهدات خود از جمله سطح غنی سازی طبق توافق برجام کرد.
این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون ۱۵ بار تعهد و پایبندی ایران را به برجام تایید کرده است.
محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در این باره گفته بود: در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند اقدامات ما قابل بازگشت است؛ اما اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.
باربارا اسلاوین عضو اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن سیاست‌های ترامپ را متناقض و سر در گم دانسته و گفته است: آمریکای ناقض برجام، خواستار برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شده است که به سود او نخواهد بود.