۰ نفر

آژانس: در حال ارزیابی غنی‌سازی اعلامی ایران هستیم

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 365266
آژانس: در حال ارزیابی غنی‌سازی اعلامی ایران هستیم

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت؛ مأموران این سازمان در حال ارزیابی سطح غنی‌سازی اعلامی از سوی ایران هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران اعلام کرد که در حال تأیید اعلام ایران در زمینه افزایش سطح  غنی‌سازی اورانیوم است.

ایران دیروز همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه به کشورهای غربی برای عمل به تعهدات خود در برجام دومین گام برای کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق را اعلام کرد.  همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه، «علی ربیعی» سخنگوی دولت با همراهی «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه و «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی گام دوم ایران و دلیل آن  تشریح شد.

در این نشست خبری، سید عباس عراقچی گفت: «ما امروز در موعد 60 روز پایان گام اول کاهش تعهدات در برجام هستیم و از آنجا که خواسته های ما و فروش نفت قبل از برجام تحقق نیافته گام دوم را برمی‌داریم.»

به نوشته خبرگزاری «رویترز» یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز بعد از این که اعلام شد بازرسان آژانس به زودی در زمینه اعلام غنی سازی ایران گزارش خواهند داد، گفت: «ما از اعلام ایران در زمینه افزایش سطح غنی سازی اورانیوم آگاهیم. ما در مرحله ارزیابی این رویداد هستیم.»

ایران پس از خروج آمریکا از برجام یک‌سال به اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای مناسب تجارت با ایران فرصت داد اما اروپا در عمل کاری از پیش نبرد. پس از یک‌سال صبر راهبردی، ایران در دو مرحله اعلام کرد که به سقف 300 کیلویی ذخایر اورانیوم و سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد پایبند نخواهد بود. کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل دو بند 26 و 36 برجام صورت می‌پذیرد و ناقض این توافق نیست.