۰ نفر

واکنش کرملین به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران

۱۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۵
کد خبر: 365234
واکنش کرملین به گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران

سخنگوی کرملین ضمن ابراز نگرانی از گام دوم ایران در خصوص کاستن از تعهدات برجامی تأکید کرد مسکو همچنان به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین ضمن ابراز نگرانی از گام دوم ایران برای کاستن از تعهدات برجامی، تأکید کرد که مسکو همچنان به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، پسکوف در واکنش به تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در واکنش به بدعهدی واشنگتن و همپیمانان اروپایی این کشور در زمینه تعهداتشان ذیل برجام، گفت: «اوضاع موجب نگرانی‌ ما شده است و روسیه به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهد».

پیش از این مقامات روسیه بارها از رویکرد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده بودند و فشارهای حداکثری واشنگتن به تهران را عامل اقدامات ایران در زمینه کاهش تعهداتش ذیل برجام توصیف کرده بودند.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز گذشته (یکشنبه) از رفتارهای آمریکا در قبال «برجام» انتقاد کرد و از این کشور خواست با رفع تحریم‌ها زمینه اجرای کامل این توافق هسته‌ای با ایران را فراهم کند.

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند. 

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه رو آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

مقام‌های دولت جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کردند ایران قصد دارد فرایند غنی‌سازی خود را از 16 تیرماه (روز گذشته) به بالای ۳.۶۷ درصد افزایش دهند. تهران همچنین هشدار داد در صورتی که سایر طرف‌ها برای عمل به تعهدات خود اقدام نکنند بعد از ۶۰ روز گام سوم را برخواهد داشت.