۰ نفر

تفرقه ملی در روز استقلال آمریکا

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۵:۳۵
کد خبر: 364679
تفرقه ملی در روز استقلال آمریکا

یک بار دیگر و این بار در روز ملی استقلال امریکا پرچم این کشور در واشنگتن دی سی و به دست امریکایی‌ها به آتش کشیده شد. این تازه‌ترین دستاورد سیاست داخلی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکاست. رئیس جمهوری که منتقدانش دیروز می‌گفتند برای رسیدن به اهداف خود از هیچ چیز حتی مصادره کردن یک جشن ملی و تبدیل آن به یک گردهمایی انتخاباتی ابا ندارد و نخستین رئیس جمهوری تاریخ امریکاست که در روز ملی استقلال سخنرانی تبلیغاتی از پیش برنامه‌ریزی شده‌ای را ایراد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، از 4 جولای 1776 که ریچارد هنری لی، بیانیه استقلال ایالات متحده را قرائت کرد تا کنون، همواره رؤسای جمهوری امریکا به روز ملی استقلال به‌عنوان یک جشن ملی که صاحبان اصلی آن مردم هستند و نه دولت نگاه می‌کردند و از این رو، در سالگرد این روز می‌کوشیدند به کارهای شخصی خود بپردازند و سخنرانی نکنند یا اگر هم سخنرانی می‌کنند، کوتاه، تلویزیونی و در گردهمایی‌های کوچک باشد اما ترامپ یک سال و اندی مانده به انتخابات 2020 با ترتیب دادن یک سخنرانی از پیش برنامه‌ریزی شده در یک مکان سمبلیک یعنی مقابل مجسمه آبراهام لینکلن؛ به مصادره یک جشن ملی بزرگ به نفع تبلیغات انتخاباتی خود پرداخت.

روز استقلال دو پاره

به گزارش نیویورک تایمز، اگرچه حامیان دو آتشه و وفادار ترامپ او را در این شوی تبلیغاتی تنها نگذاشتند و با‌وجود بارش باران طبق برنامه از چند ساعت قبل از شروع سخنرانی با کلاه‌های قرمز  و شعار «امریکا را دوباره بزرگ می‌کنیم» در محل سخنرانی حاضر شدند و در تمام مدت سخنرانی هم او را تشویق کردند اما برای نخستین بار در تاریخ امریکا در روز ملی استقلال در گوشه دیگری از واشنگتن امریکایی‌هایی که تحمل مصادره جشن ملی‌شان را نداشتند، به نشانه خشم پرچم امریکا را به آتش کشیدند. البته به لطف حضور ترامپ در کاخ سفید از سال 2017 تاکنون چندین بار پرچم امریکا در خاک امریکا و به دست امریکایی‌ها به آتش کشیده شده است.

به‌گزارش ایندیپندنت، معترضان خشمگین علاوه بر آتش کشیدن پرچم امریکا، بالن «بچه ترامپ» را به نمایش گذاشتند و یکی از معترضان در حالی که داشت با این بالن عکس می‌گرفت، گفت: ما فکر می‌کنیم او یک بچه بزرگ است. او دمدمی مزاج است و نمی‌فهمد که کارهایش چه پیامدهایی دارد. بنابراین بالن بچه ترامپ یک سمبل عالی برای نشان دادن حس ما درباره رئیس جمهورمان است. معترضان روز پنجشنبه می‌خواستند این بالن را تا محل سخنرانی ترامپ ببرند اما مقامات این اجازه را به آنها ندادند.

یکی دختر امریکایی هم گفت: من اصلاً برای شرکت در تظاهرات نیامده بودم اما وقتی فضا را دیدم با خودم گفتم، نه؛ این یک چهارم جولای واقعی نیست. ترامپ دارد این روز را به روز خودش تبدیل می‌کند.»

ترامپ روز پنجشنبه همچنین به‌صورت محدود نمایشی از ناوگان نظامی کشورش برگزار و توان نظامی ارتش امریکا را ستود. این اتفاق که به عقیده بسیاری از تحلیلگران ترامپ آن را در سال 2017 از جشن روز ملی فرانسه الهام گرفت؛ هم کم سابقه و حتی می‌توان گفت، بی‌سابقه بود و تاریخ امریکا به یاد ندارد که در روز استقلال مانور نظامی حتی در حد محدود برگزار شود. امریکایی‌ها در روز استقلال به طور معمول به سینما، موزه مردم شناسی، بناهای یادبود بنجامین فرانکلین و جورج واشنگتن، رستوران، پارک‌ها و فضاهای سبز می‌روند و این روز را مانند یک جشنواره ملی که سیاست در آن جایی ندارد جشن می‌گیرند و هوا که تاریک می‌شود به تماشای آتش بازی مختص این روز می‌پردازند.