۰ نفر

پوتین: روسیه در امور داخلی دیگر کشور‌ها مداخله نمی‌کند

۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۷
کد خبر: 364382
پوتین: روسیه در امور داخلی دیگر کشور‌ها مداخله نمی‌کند

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: مسکو در امور داخلی دیگر کشور‌ها مداخله نمی‌کند و این تمایز اصلی روسیه از آمریکا و برخی از متحدانش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه ایتالیایی "کوریره دلا سرا" که امروز (پنج‌شنبه) منتشر شد، گفت: صریحاً اعلام می‌کنم که ما در امور داخلی کشور‌های اروپایی یا دیگر کشور‌های جهان مداخله نکرده‌ایم و قصد انجام چنین کاری را نیز نداریم. این اصلی‌ترین تفاوت ما با آمریکا و برخی از متحدانش که به طور مثال از سرنگونی دولت در اوکراین در فوریه ۲۰۱۴ میلادی حمایت کردند، محسوب می‌شود.

رئیس جمهوری روسیه افزود: ادعا‌ها دال بر اینکه مسکو در انتخابات آمریکا مداخله کرده، کاملاً چرند و مزخرف بودند.

وی یادآور شد که تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا به هیچ نتیجه‌ای نرسید و ناکام ماند چرا که بازرسان نتوانستند اسناد و مدارکی که این مداخله را ثابت می‌کند، جمع‌آوری کنند چرا که در اصل چنین اسنادی وجود ندارند.

پوتین توضیح داد: حقیقت این است که تحریم‌های اعمال شده علیه کشور ما با تکیه بر چنین بهانه‌ها و ادعا‌هایی همچنان پابرجا هستند. این شایعه در خصوص مداخله روسیه در روند‌های انتخاباتی اتحادیه اروپا نیز صدق می‌کند. این ادعا‌ها درست پیش از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا پخش شدند. به نظر می‌رسد که برخی‌ها تلاش می‌کنند تا به اروپایی‌ها بقبولانند که مداخله «روسیه شیطان» مسبب آرای کم برخی از نیرو‌های سیاسی در این انتخابات بوده است.

پوتین افزود: افرادی که چنین ادعا‌هایی را مطرح می‌کنند قصد دارند روسیه را در ذهن شهروندان اروپایی شیطانی جلوه دهند.

پوتین همچنین بر لزوم کنار گذاشتن تصورات قدیمی بازدارندگی و فلسفه ایجاد بلوک که متعلق به دوران جنگ سرد است به منظور غلبه بر وضعیت ناسالم کنونی در خصوص امنیت بین‌المللی اشاره کرد.

وی درباره نگرانی‌های روسیه نسبت به توسعه ناتو و ادعا‌های کشور‌های اروپای شرقی درباره اقدامات تهاجمی احتمالی مسکو گفت: به منظور غلبه بر وضعیت ناسالم کنونی ما باید تصورات قدیمی بازدارندگی و فلسفه ایجاد بلوک که متعلق به دوران جنگ سرد است را کنار بگذاریم. سیستم امنیتی باید واحد و یکپارچه باشد.

پوتین گفت: معماری امنیتی مدرن باید بر مبنای اصول ارتباطات بین‌المللی قید شده در منشور سازمان ملل و قانون نهایی هلسینکی باشد که شامل اجتناب از تهدید یا استفاده از زور، عدم مداخله در امور داخلی کشور‌های مستقل و حل اختلافات از طریق ابزار سیاسی و صلح‌آمیز است.

وی تأکید کرد: روسیه از تلاش‌های ایتالیا برای بهبود درک در منطقه یورو آتلانتیک قدردانی می‌کند و همواره برای همکاری‌های مشترک با ایتالیایی‌ها و دیگر شرکای غربی در زمینه مقابله با تهدیدات واقعی و چالش‌های امنیتی از جمله تروریسم بین‌المللی، قاچاق مواد مخدر و جنایت سایبری آماده است.

پوتین در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد که مسکو در حال حاضر هیچ آمادگی در آمریکا برای مذاکره درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات اتمی موسوم به استارت جدید یا مذاکره در خصوص توافقی جدید نمی‌بیند.

وی گفت: دورنما‌های همکاری آمریکا-روسیه در زمینه کاهش تسلیحات تهاجمی استراتژیک همچنان نامشخص است.

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد: پیمان استارت جدید اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی منقضی می‌شود. ما در حال حاضر هیچ آمادگی در آمریکا برای مذاکره درباره تمدید این معاهده یا مذاکره درباره توافقی جدید نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: نابودی سیستم امنیت بین‌الملل پس از آن آغاز شد که آمریکا به صورت یک جانبه از این توافق در خصوص دفاع موشکی خارج شد. این نقطه عطف کل سیستم کنترل تسلیحاتی بوده است.

پوتین همچنین به مقایسه بودجه دفاعی روسیه که برابر با ۴۸ میلیارد دلار است با بودجه دفاعی آمریکا که گفته می‌شود از ۷۰۰ میلیارد دلار گذشته، پرداخت.

وی گفت: ما هیچ قصدی برای مشارکت در چنین رقابتی نداریم، اما باید امنیت خودمان را تضمین کنیم. ما بار‌ها به آمریکا پیشنهاد داده‌ایم تا به سوالات در خصوص پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) به صورت شفاف پاسخ دهد، اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. در نتیجه آمریکا در حال حاضر دیگر توافقات را نیز به صورت یک جانبه کنار می‌گذارد.

پوتین در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با این روزنامه ایتالیایی تأکید کرد که روسیه تمایل سیاسی برای دستیابی به توافق‌نامه‌هایی در خصوص کنترل تسلیحاتی دارد و در حال حاضر توپ در زمین آمریکاست.

وی افزود: دستیابی به توافقات ویژه در حوزه کنترل تسلیحاتی به تقویت ثبات بین‌المللی کمک خواهد کرد. روسیه تمایل سیاسی برای چنین کاری را دارد. در حال حاضر توپ در زمین آمریکا قرار دارد. من درباره این مساله با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن گفتگو کردم.

پوتین تصریح کرد: مسکو اکتبر سال گذشته به آمریکا پیشنهاد داد تا اطلاعیه‌ای را منتشر کند و در آن غیرقابل قبول بودن یک جنگ اتمی را اعلام و به پیامد‌های مخربی که چنین جنگی می‌تواند داشته باشد، اذعان کند، اما تا امروز ما هیچ واکنشی از سوی واشنگتن دریافت نکرده‌ایم. با این حال آمریکا ازسرگیری مذاکراتش با روسیه در خصوص طیف وسیعی از مسائل استراتژیک را آغاز کرده است.

پوتین همچنین تأکید کرد: روسیه به ازسرگیری روابط کامل با اتحادیه اروپا علاقه‌مند است و آماده است تا با هر نیروی سیاسی که تحت حمایت نمایندگان اتحادیه اروپا باشد، همکاری کند.

وی گفت: ما به ازسرگیری روابط کامل میان روسیه و اتحادیه اروپا به منظور حفظ صلح و تضمین امنیت و ثبات در قاره مشترک‌مان علاقه‌مند و برای همکاری سازنده با تمام نیرو‌های سیاسی که تحت حمایت رأی‌دهندگان اروپایی قرار دارند، آماده هستیم.

پوتین درباره اینکه آیا پیروزی ولودمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین می‌تواند باعث گرم شدن روابط میان مسکو و کی‌یف به منظور حل درگیری‌های دونباس و برقراری گفت‌وگوی سازنده میان این دو کشور شود یا خیر، گفت: اگر زلنسکی به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند این مساله ممکن است و روسیه آماده برقراری گفتگو‌های سازنده با اوکراین است.

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که زلنسکی در دوران کمپین انتخاباتی خود وعده داده بود تا گفت‌وگوی مستقلی با هموطنان خود در دونباس برقرار کند و دیگر آن‌ها را جدایی طلب نخواند.

پوتین تأکید کرد: رئیس جمهوری جدید اوکراین اوکراین‌سازی اجباری را به ارث برده است، این مساله شامل ممنوعیت استفاده از زبان روسی از جمله استفاده آن در مدارس و دانشگاه‌های اوکراینی، شور فاشیسم و درگیری غیرنظامی در جنوب شرق این کشور است.

وی افزود: به همین خاطر است که می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم شهروندان اوکراینی از زلنسکی و تیمش انتظار دارند تا تنها به انتشار بیانیه‌ها بسنده نکنند بلکه اقدامات ویژه‌ای انجام دهند و شرایط را در کوتاه‌ترین مدت تغییر دهند. بدون شک مقامات کی‌یف نهایتاً به این درک خواهند رسید که درگیری میان روسیه و اوکراین هیچ منافعی برای هیچیک از این دو کشور نخواهد داشت و تنها توسعه عملی بر مبنای اعتماد و درک متقابل به نفع هر دو کشور خواهد بود. ما برای این مساله آماده هستیم.

پوتین اظهار کرد: ما در آینده نزدیک سلسله برنامه‌های بین‌المللی عظیمی را میزبانی خواهیم کرد و روسیه ریاست خود در سازمان شانگ‌های و در ابتدای سال آینده ریاست خود در گروه کشور‌های بریکس را آغاز خواهد کرد.

این مصاحبه در حالی صورت گرفت که انتظار می‌رود پوتین اواخر امروز به ایتالیا سفر کند و در آنجا با سرجیو ماتارلا رئیس جمهوری ایتالیا، جوزپه کونته نخست وزیر و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار و درباره طیف وسیعی از مسائل مذاکره کند