۰ نفر

وزیر امور خارجه روسیه؛

تحریم‌های آمریکا، عامل عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم است

۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۱۳
کد خبر: 363911
تحریم‌های آمریکا، عامل عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم است

وزیر امور خارجه روسیه گفت که اقدام آمریکا در تحریم ایران، عاملی بود که باعث شد تا ایران از سقف ذخایر اورانیوم عبور کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه (امروز) ضمن تاکید بر اهمیت پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، تحریم‌های آمریکا را عامل اقدام اخیر تهران در عبور از سقف  ذخایر اورانیوم دانست.

به نوشته خبرگزاری «نووستی»، لاوروف در این مورد گفت: «تصمیم ایران برای عبور از سقف ذخایر اورانیوم، ناشی از تحریم‌های آمریکا بود. ما بر اهمیت تعهد به توافق هسته‌ای با ایران تاکید داریم.»

وی افزود: «برای آنکه بدانیم چه اتفاقی در جریان است، لازم است که کل تصویر را ببینیم. در نظر نگرفتن زمینه اقدامات یکی از طرفین برجام، ما را به جمع‌بندی درستی نمی‌رساند. بگذارید یادآور شوم که برنامه جامع اقدام مشترک یک بسته است، در واقع یک بسته جامع از تعهدات و حقوق متقابل تمام طرف‌های توافق. بخشی از این تعهدات، تعهدات داوطلبانه‌ ایران به پایبندی به سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین است. اما این [تعهدات] ضرورتا به حق ایران برای غنی‌سازی تا سطح ۳.۶۷ درصد و تولید آب سنگین وابسته است. ایران باید مازاد [اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین] خود را می‌فروخت و این کار تا همین اخیرا به شکلی بسیار موفق انجام می‌شد.»

لاوروف تاکید کرد که ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران در ماه می پارسال، به فروش اورانیوم غنی‌شده مازاد با درصد غنای کم به دیگر کشورها از جمله روسیه ادامه می‌داد. اما آمریکا با اعمال آخرین دور از تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، عملا صادرات آب سنگین و اورانیوم غنی‌شده را غیر ممکن کرد. مقامات روس پیشتر هشدار داده بودند که اعمال چنین تحریم‌هایی، ایران را در شرایطی قرار می‌دهد که از سقف‌های لحاظ شده در برجام عبور کند.

یک منبع آگاه دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه)  اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.(جزئیات بیشتر) آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این خبر را تأیید کرده است. 

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ساعاتی بعدتر این خبر را تأیید کرد و افزود: «این موضوع را قبلا اعلام کرده بودیم و لذا بر اساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.»

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد نزدیک به دو ماه بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.