۰ نفر

کره شمالی خواستار توقف میانجیگری سئول شد

۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷
کد خبر: 362957
کره شمالی خواستار توقف میانجیگری سئول شد

یک مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی ضمن انتقاد از اظهارات اخیر مقامات کره جنوبی، خواستار توقف میانجیگری این کشور بین پیونگ یانگ و واشنگتن شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در حالیکه سئول طی روزهای اخیر تلاشهای خود را برای خروج بن بست مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی افزایش داده است، کره شمالی از این کشور درخواست کرده است که میانجیگری بین پیونگ یانگ و واشنگتن را متوقف کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، این بیانیه کره شمالی، جدیدترین مورد از اعلام نارضایتی پیونگ یانگ از اقدامات آمریکا و کره جنوبی در تحولات منطقه است. 

بیانیه کره شمالی درحالی منتشر شده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که برای شرکت در نشست گروه 20 در ژاپن به سر می‌برد قرار است روز شنبه به سئول سفر کند و با «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی درباره کره شمالی دیدار و رایزنی کند. 

به دنبال تبادل نامه میان «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، مون جائه این اخیرا فاش کرد که مقامات دو کشور به صورت محرمانه در حال رایزنی برای نشست سوم میان کیم و ترامپ هستند. وی همچنین اعلام کرد که مذاکرات بین سئول و پیونگ یانگ نیز از طریق کانالهای مختلف ادامه دارد. 

روز پنج شنبه «کاون جونگ گون» رئیس دپارتمان امور آمریکا در وزارت خارجه کره شمالی ضمن انتقاد از رئیس جمهور کره جنوبی تاکید کرد که دیگر هرگز از طریق سئول اقدامی انجام نخواهد شد. وی همچنین اظهارات مون جائه و دیگر مقامات کره جنوبی درباره اینکه چندین کانال مختلف و غیررسمی مذاکرات بین دو کره وجود دارد را رد کرد.

گون همچنین بر درخواست قبلی رهبر این کشور درباره اینکه آمریکا تا پایان سال یک طرح قابل قبول اتمی ارائه کند تاکید کرد. 

اظهارات این مقام کره شمالی درباره میانجیگری کره جنوبی در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سفری مهم و تاریخی به پیونگ یانگ سفر کرد و با رهبر این کشور دیدار و رایزنی کرد. برخی تحلیلگران می‌گویند یکی از اهداف سفر شی این بوده است که پکن قصد دارد نقش بیشتری در مذاکرات میان آمریکا و کره شمالی ایفا کند تا نفوذ خود را بر روی واشنگتن برای حل و فصل اختلافات دوجانبه افزایش دهد. 

در حالیکه ترامپ ادعا میکند روابط شخصی خوب وی با کیم همچنان برقرار است تنشها در شبه جزیره کره طی هفته های اخیر مجددا افزایش یافته است. 

کره‌شمالی روز چهارشنبه طی هشداری جدید به آمریکا، اعلام کرد سیاست‌های مشخصاً اقتدارگرایانه و فریب‌کارانه واشنگتن در مطرح کردن اعمال تحریم‌های جدید بر پیونگ‌یانگ در حالی صورت می‌گیرد که دو ملت در حال ترتیب دادن دور سوم گفت‌وگو هستند.

 رسانه رسمی کره شمالی روز چهارشنبه «حرکت غیرعادی ایالات متحده در دشمنی هرچه بیشتر علیه ما»، در حالی که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مشغول مذاکراتی بی سابقه هستند، را محکوم کرد.

این رسانه، به «اظهارات نسنجیده» «مایک پامپئو» در مصاحبه خبری روز یکشنبه اشاره کرد که گفته بود «حدود بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کره‌شمالی تحت تحریم قرار دارد».

این رسانه در ادامه گفت: «سوال این است که آیا هدف آمریکا این است که [تحریم‌ها] را به ۱۰۰ درصد برساند؟». همچنین آمریکا را به «دیدن خواب‌های آشفته برای به زانو درآوردن ما از طریق تحریم‌ و فشار» متهم کرد.

اوایل ماه خرداد نیز،  سخنگوی وزارت امور خارجه کره‌شمالی آمریکا را به تلاش برای مقصر جلوه دادن کره‌شمالی برای شکست مذاکرات «هانوی» به وسیله پیش کشیدن «مسئله‌ای کاملاً بی‌ربط»، متهم کرد.

آخرین دیدار میان ترامپ و کیم که در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد بدون هیچ توافقی پایان یافت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این سخنگو علت اصلی شکست مذاکرات را این‌گونه توصیف کرد: «دلیل واقعی عقب‌گرد مذاکرات بین کره‌شمالی و آمریکا در هانوی، موضع فریب‌کارانه و خودسرانه ایالات متحده و پافشاری بر روشی بود که انجامش کاملاً غیرممکن بود».

وی افزود:‌ «آمریکا قادر نخواهد بود با وسیله‌ای که در ذهن دارد حتی یک اینچ ما را حرکت دهد و هرچه اقدامات فریب‌کارانه و خصمانه را علیه کره‌شمالی افزایش دهد، واکنش ما تندتر خواهد بود».