۰ نفر

پامپئو: اگر استرالیا ایران را تحریم کند استقبال می‌کنیم

۷ تیر ۱۳۹۸، ۸:۳۴
کد خبر: 362908
پامپئو: اگر استرالیا ایران را تحریم کند استقبال می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا استرالیا را به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و پیوستن به یک ائتلاف علیه ایران دعوت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا از استرالیا خواسته ایران را تحریم کند و گفته در صورتی که این کشور چنین کند، آمریکا از آن استقبال خواهد کرد.

پامپئو در گفت‌وگو با روزنامه « The Australian » گفت: «آمریکا از این استقبال می‌کند که استرالیا به طور صریح علیه جمهوری اسلامی ایران و سابقه ۴۰ ساله تروریسم آن در سراسر دنیا طی ۴۰ سال گذشته صحبت کند و اذعان کند که ایران الان به قایق‌های تجاری در حال عبور از تنگه هرمز حمله می‌کند.»

وی اضافه کرد: «آمریکا همچنین از هر تصمیمی از سوی استرالیا مبنی بر اعمال خودمختار تحریم علیه ایران استقبال می‌کند. استرالیا یکی از بازیگران مهم اقتصادی است بنابراین اعمال تحریم‌های مستقل‌تر مورد استقبال آمریکا خواهد بود.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که استرالیا می‌تواند در «ائتلاف جهانی جدید علیه ایران» نقش مهمی ایفا کند. او گفت که تردد آزاد و بدون مانه در دریا برای اکثر کشورها مهم است و استرالیا می‌تواند در زمینه تشکیل ائتلافی برای باز نگاه داشتن آبراه‌های بین‌المللی کمک مهمی بکند. 

اشاره پامپئو به ائتلافی دریایی متشکل از چندین کشور است که آمریکا گفته بود قصد دارد برای «حراست از آزادی تردد» در خلیج فارس و تنگه هرمز تشکیل دهد.

این در حالی است که «مارک اسپر»، سرپرست وزارت دفاع آمریکا پنجشنبه اعتراف کرد که  کشورهای عضو «ناتو» حمایت چندانی از طرح دولت آمریکا برای تشکیل چنین ائتلافی علیه ایران نکرده‌اند. 

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته با بیان اینکه چین و ژاپن بخش عمده نفت خود را از خلیج فارس تأمین می‌کنند و واشنگتن نیاز چندانی به نفت این منطقه ندارد، گفت کشورهای دیگر باید از آزادی انتقال نفت از این مسیر اطمینان حاصل کنند و ضرورتی برای حضور آمریکا در این منطقه وجود ندارد.

در چند هفته اخیر ۶ نفتکش در دریای عمان هدف حملات ناشناس قرار گرفته‌اند و آمریکا نیز در پاسخ، ایران را به نقش‌آفرینی در این حوادث متهم کرده است. آمریکا در حالی به این بهانه بر حضور نظامی خود در منطقه افزوده، اما حتی متحدان واشنگتن از جمله ژاپن نیز در مورد صحت ارزیابی آمریکا ابراز تردید کرده‌اند.