۰ نفر

پیام صریح بغداد به واشنگتن درباره ایران

۶ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۸
کد خبر: 362879
پیام صریح بغداد به واشنگتن درباره ایران

مواضع صریح رئیس جمهوری عراق در حمایت از ایران مقابل واشنگتن در جریان گفتگو با یک شبکه آمریکایی موجب شده است تا ترامپ در ایجاد اجماع منطقه‌ای علیه تهران بیش از پیش منزوی به نظر برسد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق روز گذشته در گفتگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» اظهارات بسیار مهمی را در خصوص ایران مطرح کرد که جملگی متضمن پیام های واضح، صریح و آشکاری از سوی بغداد برای ایالات متحده آمریکا بود.

رئیس جمهوری عراق در جریان این گفتگو با شبکه آمریکایی با اشاره به تهدیدات واهی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، به تشریح مواضع بغداد در این خصوص پرداخت و صراحتاً تأکید کرد: «ما نمی‌خواهیم اراضی‌مان سکویی برای هرگونه اقدام خصمانه‌ای علیه هریک از همسایگان ما از جمله ایران، باشد». وی در ادامه اظهاراتش همچنین گفت: «قطعا، این جزء توافق میان دولت عراق و ایالات متحده نیست».

رئیس جمهوری عراق در بخش دیگری از گفتگوی خود با شبکه آمریکایی «سی ان ان» همچنین از تحریم‌های ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا انتقاد کرد و گفت: «بدون هیچ شک و تردیدی، اعمال این تحریم‌ها به افزایش تنش‌ها در منطقه منجر می شود و ما به هیچ وجه موافق این تنش ها و افزایش آن نیستیم». وی در همین راستا افزود: «این وضعیت خوشحال کننده ای برای منطقه نیست. ما معتقدیم که مشکلات باید از طریق گفتگو و مذاکره حل و فصل شوند».

واقعیت این است که سلسله اظهارات مذکور «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق درخصوص جمهوری اسلامی ایران آن هم در گفتگو با یک شبکه آمریکایی، حامل پیامی واضح، صریح و آشکار برای ایالات متحده آمریکا و مقامات این کشور ازجمله دونالد ترامپ است؛ پیامی که البته پیش بینی می شود به مذاق آمریکایی ها خوش نیامده باشد.

رئیس جمهوری عراق در این پیام خود خطاب به آمریکایی ها در واقع به آنها گوشزد می کند که نمی‌توانند از حضور نظامی خود در عراق به منظور ضربه زدن به همسایگان این کشور به ویژه ایران سوء استفاده کنند. این پیام از آنجایی بیش از پیش اهمیت پیدا می کند که پیشتر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا اعلام کرده بود که حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا حدود زیادی برای نظارت بر تحرکات ایران در این کشور است!

‌برهمین اساس، بغداد موضع قاطعانه خود در خصوص سلسله اظهارات و اقدامات خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران را اعلام کرده است. برهم صالح در این خصوص می گوید: «ما در همان زمان نیز که رئیس جمهوری آمریکا مطلبی را پیرامون حضور نیروهای این کشور در عراق مطرح کرد، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردیم که اجازه تعرض به همسایگانمان از طریق خاک خود را نخواهیم داد».

این در حالی است که پیشتر نیز دیگر مقامات مختلف عراقی مواضع حساس و استراتژیکی را در قبال تهدیدات ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده اند. درهمین ارتباط، پیشتر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق در سخنانی گفته بود: «اجازه نمی دهیم از خاک عراق به ایران تجاوزی صورت گیرد». از همین روی پر واضح است که سلسله اظهارات اخیر رئیس جمهوری عراق در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در امتداد مواضع پیشین مقامات عراقی مطرح شده است.

اما حمایت از جمهوری اسلامی ایران در قبال تحرکات خصمانه واشنگتن تنها در مقامات سیاسی و دیپلماتیکِ دولتی عراق محدود و محصور نمی شود و سران و رهبران احزاب، جریان ها و گروه های سیاسی را نیز شامل می شود. در همین ارتباط می توان به مواضع «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی اشاره کرد.

رهبر جریان حکمت ملی در این خصوص معتقد است: «جمهوری اسلامی ایران در جنگ علیه تروریسم تمام قد در کنار دولت و ملت عراق ایستاد. تهران در این عرصه به معنای واقعی کلمه از بغداد حمایت به عمل آورد. ما اجازه نخواهیم داد که دیگران از طریق خاک عراق به همسایگانمان از جمله جمهوری اسلامی ایران تعرض کنند».

این درحالی است که سران و رهبران دیگر احزاب و جریان های عراقی از جمله «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل نجباء، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق، «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق و شماری دیگر از رهبران عراقی حمایت تمام قد خود از جمهوری اسلامی ایران در قبال ایالات متحده آمریکا را اعلام کرده اند.

‌بر اساس آنچه که گفته شد، به نظر می رسد که تلاش ایالات متحده آمریکا برای ایجاد یک اجماع عربی و منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه شده است. مقامات آمریکایی امروز به خوبی دریافته اند که عراق نیز جزو آن دسته از کشورهای عربی است که با هیچ حربه ای نمی توانند روابط آن با جمهوری اسلامی ایران را خدشه دار کنند.

در همین ارتباط، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در جریان گفتگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان» گفته است: «ما در این منطقه زندگی می‌کنیم و منافع اقتصادی مهمی وجود دارد که عراق و ایران را به هم پیوند زده است». وی تأکید کرده است: «پیوند عمیقی میان ایران و عراق وجود دارد. مردم دو کشور با هم زندگی کرده‌اند و روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سده‌ها و هزاره‌هاست که مردم دو کشور را به هم پیوند داده است».

این اظهارات مقام عالیرتبه عراقی حاکی از آن است که روابط تهران و بغداد تحت هیچ شرایطی تحت تأثیر فشارهای ایالات متحده آمریکا علیه عراق قرار نخواهد گرفت؛ هرچند که آمریکایی ها همواره به دنبال کاستن از سطح روابط دوجانبه میان ایران و عراق بوده و هستند.

در راستای نارضایتی واشنگتن از بغداد به دلیل مواضع آن در حمایت از ایران در عرصه های مختلف، پیشتر نیز پایگاه های عرب زبان گزارش هایی را در خصوص خشم و عصبانیت مقامات ایالات متحده آمریکا از دولتمردان عراقی منتشر کرده بودند. به عنوان نمونه، این پایگاه های عرب زبان تأکید کرده بودند: «واقعیت آن است که رویکرد دولت بغداد در مسیر مخالف با تحریم‌های ضد ایرانیِ واشنگتن، خشم آمریکایی‌ها را به دنبال داشته است».

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که آمریکایی ها و در رأس آنها «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده امروز بیش از هر زمان دیگری در ایجاد یک اجماع منطقه ای علیه ایران منزوی شده اند. آمریکایی ها به خوبی می دانند که بغداد تحت تأثیر فشارهای فراوان آن‌ها برای قطع روابط و یا حداقل کاهش سطح روابط و مناسبات خود با تهران قرار نخواهد گرفت.