با توجه به آمار ارائه شده در خصوص کشورهایی که کمترین دسترسی را به خدمات مالی اساسی دارند، سودان جنوبی با 91درصد فقدان دسترسی، در جایگاه نخست قرار گرفت.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ امروزه، داشتن حساب بانکی و امکان برداشت یا انتقال پول در هر زمان، پرداخت قبوض به وسیله تلفن همراه و... از جمله مسائلی است در کشورهای توسعه یافته جزو ضروریات به شمار می‌رود. اما با این حال، طبق آمار ارائه شده توسط بانک جهانی، حدود 1.7 میلیارد نفر در سراسر جهان، در سال 2017، هیچ حساب بانکی نداشتند. 

همانطور که در نمودار ارائه شده مشاهده می‌شود، اگرچه داشتن حساب بانکی یا دسترسی به سرویس پرداخت به وسیله تلفن همراه حق قانونی و ضروری است، اما کشورهای بسیاری، از جمله کشورهای جنوب آفریقا از این مسئله مستثنی هستند. اگرچه در چین و هند، بزرگ‌ترین جمعیت افراد بدون حساب در جهان را وجود دارد (به ترتیب 224 و 191میلیون نفر)، اما قابل ذکر است که کشورهای سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی و افغانستان، مناطقی هستند که بیش از 80 درصد بزرگسالان، به سیستم‌های مالی دسترسی ندارند.

با توجه به اینکه دسترسی به خدمات مالی، یکی از مسائل اساسی برای توانمندسازی چرخه اقتصادی به شمار می‌رود، این ارقام در خصوص میزان عدم دسترسی افراد، هشداردهنده به نظر می‌رسد. گفتنی است که یکی از دلایل فیسبوک برای ایجاد ارز دیجیتالی خود (Libra)، تقویت زیرساخت اقتصادی میلیاردها نفر در سراسر جهان بوده است. همچنین با در نظر گرفتن اینکه 2.1 میلیارد نفر در سراسر جهان از برنامه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فیسبوک به طور روزانه استفاده می‌کنند، این فکر، ایده نامناسبی به نظر نمی‌رسد.

در نمودار ارائه شده، به ترتیب کشورهایی که مردم آن کمترین دسترسی را به خدمات مالی اساسی دارند را مشاهده می‌کنید؛

photo_2019-06-27_16-21-25