به دنبال جنگ تجاری میان آمریکا و چین، و کاهش چشمگیر واردات آمریکا از چین، به نظر می‌رسد که ایالات متحده ویتنام را جایگزین چین کرده است.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ از زمان آغاز جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین، آمریکا به دنبال یافتن راه‌هایی برای دوری از تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای وارداتی از چین بوده است. بر اساس گزارش ارائه شده توسط  Nikkei Asian Review در هفته گذشته، اپل قصد دارد 30 درصد از تولیدات خود در چین را خارج کرده و به یکی از دو کشور ویتنام یا هند منتقل کند.

قابل ذکر است که اپل تنها شرکتی نیست که به دنبال کاهش وابستگی خود به چین است. داده‌های ارائه شده در خصوص میزان واردات آمریکا از کشورهای ویتنام، تایوان و کره جنوبی حاکی از آن است که به ترتیب 38.4، 22.1 و 17.1 درصد، در فصل نخست سال 2019 در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که میزان واردات از چین نسبت به سال گذشته 12.8 درصد نزول را تجربه کرده است. همچین، باید اشاره کرد که در میان بحبوحه جنگ تجاری میان آمریکا و چین، سود عایدی ویتنام کاملا مشهود است.

در ادامه، گفتنی است که با توجه به داده‌های ارائه شده توسط کمسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده، میزان واردات گوشی‌های همراه از ویتنام، در فصل نخست سال 2019 نسبت به سال گذشته، دو برابر شده، این در حالی است که میزان واردات کامپیوتر 79 درصد افزایش را تجربه کرده است. واردات کفش، منسوجات، مبلمان و ماهی که در گذشته از چین وارد می‌شد نیز، با افزایش تقاضای آمریکا برای واردات از ویتنام مواجه شده است.

جالب توجه است که افزایش واردات از ویتنام توسط ایالات متحده موجب قرار گرفتن این کشور آسیای جنوبی در زمره یکی از هشت شرکای واردتی ایالات متحده، در چهار ماه نخست سال 2019 شده است. ویتنام که در این دسته‌بندی در جایگاه دوازدهم قرار داشت، در سال جاری از کشورهای ایرلند، ایتالیا، هند و فرانسه پیشی گرفت.

در نمودار ارائه شده، 15 کشور از شرکای وارداتی ایالات متحده و مقایسه میزان تغییر واردات از این کشورها نسبت به سال گذشته را مشاهده می‌کنید؛

ایالات متحده به ویتنام روی آورد/ کاهش چشمگیر واردات آمریکا از چین