۰ نفر

اردوغان: آمریکا گام اشتباه بردارد، مقابله به‌مثل می‌کنیم

۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۳۴
کد خبر: 361183
اردوغان: آمریکا گام اشتباه بردارد، مقابله به‌مثل می‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه با تهدید آمریکا به اعمال تحریم‌های متقابل، گفت اگر واشنگتن گامی اشتباه درخصوص قرارداد مشارکت آنکارا در برنامه اف-35 بردارد، به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با رد احتمال تحریم شدن به‌دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی «اس-400» گفت که در صورت اعمال تحریم‌های آمریکا، مقابله به مثل می‌کنند.

اردوغان امروز (پنجشنبه) در جریان نشست خبری با رسانه‌های خارجی توضیح داد که علی‌رغم تهدیدات مکرر از سوی برخی مقامات دولت آمریکا برای تحریم ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های روسی اما شخصا انتظار ندارد که این تحریم‌ها اعمال شود زیرا با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روابط خوبی دارد.

به نوشته رسانه‌های ترکیه‌ای، وی روابط خود با ترامپ را «بسیار متفاوت» از روابط با کسانی که برای رئیس‌جمهور آمریکا کار می‌کنند، توصیف کرده و گفت که برخلاف آنها، روابط آنکارا با ترامپ خوب است.

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی اس-400، یک قرارداد انجام‌شده بوده و دیگر قابل فسخ نیست، هشدار داد اگر آنکارا از سوی واشنگتن تحریم شود، آنها نیز با تحریم‌های متقابل پاسخ خواهند داد.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. آمریکا اما به ترکیه پیشنهاد داد که اگر سامانه‌های اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری نکند، آنگاه می‌تواند جنگنده‌های اف-۳۵ که پول آنها را نیز پرداخت کرده‌، تحویل بگیرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین تهدید کرده که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد.

اردوغان درباره احتمال کنارگذاشته شدن ترکیه از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-35 و لغو قرارداد خرید این جنگنده‌ها توسط آمریکا نیز تاکید کرد: «اگر آمریکا کار اشتباهی انجام دهد، به دیوان بین‌المللی شکایت می‌کنیم تا سرمایه‌گذاری ترکیه در برنامه اف-35 را جبران کند».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز تصریح کرد به دلیل مشکلاتی که با عربستان سعودی دارند، نمی‌توانند به جای نفت خام ایران، از ریاض واردات کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین افشا کرد که در زمان تحقیقات حول پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول، عربستان به این کشور فشار آورده بود تا پرونده را سنگین‌تر نکند.