۰ نفر

سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی؛

حیرت کارشناسان خارجی از توان نظامی ایران

۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۴۱
کد خبر: 361176
حیرت کارشناسان خارجی از توان نظامی ایران

سرنگونی پهپاد جاسوسی پیشرفته و گران قیمت "گلوبال هاوک" آمریکا توسط پدافند یکپارچه هوایی کشور، بهت و حیرت کارشناسان خارجی از توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حریم کشور و مقابله با متجاوزان را به همراه داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند پدافند یکپارچه هوایی کشور قرار گرفت و سرنگون شد. سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز پنجشنبه در این مورد تاکید کرد که مرزها خط قرمز ما است و هر دشمنی به آن تعرض کند نابود خواهد شد.

گلوبال هاوک بزرگترین پهپاد مورد استفاده در جهان است که در ارتفاع بسیار بالا پرواز می‌کند و کارشناسان می‌گویند که سرنگون ساختن این پهپاد نشان دهنده توانمندی بالای نیروی نظامی است. بنا بر اعلام شرکت "نورتروپ گرومن" سازنده این پهپاد ارتفاع پرواز این هواپیمای بدون سرنشین نزدیک به ۲۰ کیلومتر می‌رسد. این پهپاد نظامی آمریکایی که از نوامبر سال ۲۰۰۱ مورد بهره برداری عملیاتی قرار گرفته است، با سامانه یکپارچه حسگرهای خود عملیات جاسوسی و شناسایی ISR در نقاط مختلف جهان انجام می‌دهد.

"اولریکه فرانکه" کارشناس شورای اروپایی روابط خارجی آمریکا با اشاره به پیچیدگی و پرهزینه بودن پهپاد گلوبال هاک نوشت: از دست دادن یک پهپاد گران قیمت گلوبال هاوک خسارت بزرگی برای آمریکا است بخصوص که طوری طراحی شده است که در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند و آسیب ناپذیر باشد.

این کارشناس اروپایی تاکید کرد: از دست دادن این گلوبال هاوک یا "تریتون" که نسخه جدیدتری از گلوبال هاوک است لطمه بزرگی به آمریکا می‌زند و حتی ممکن است به صادرات این سامانه‌های جاسوسی آمریکایی ضربه بزند.

در پی اعلام روابط عمومی سپاه پاسداران مبنی بر سرنگونی یک پهپاد متجاوز آمریکایی از نوع گلوبال هاوک، گزارشهای ضد و نقیضی از واکنش مقامات آمریکایی منتشر شد بطوری که بعد از تکذیب‌های اولیه و بیان اینکه پهپادهای آمریکا در حریم هوایی ایران نبوده‌اند، طبق تازه‌ترین گزارشها، برخی مقامات آمریکا با این ادعا که پهپاد آمریکایی در حریم هوایی بین المللی سرنگون شده است تلاش کرده‌اند تا به نوعی از سنگینی این شکست نظامی خود بکاهند.

به گزارش رسانه‌های آمریکایی یک مقام این کشور اعلام کرده که ایران یک پهپاد "ام کیو ۴- سی تریتون" را بر فراز آب‌های تنگه هرمز سرنگون کرده است. پهپاد تریتون نسخه به روز شده و تقویت شده‌ای از پهپادهای گلوبال هاوک است که در سال ۲۰۱۲ رونمایی شده و ۱۲۰ میلیون دلار ارزش دارد و به گفته کارشناسان قیمت اصلی آن به همراه هزینه نگهداری تا ۲۰۰ میلیون دلار هم می‌رسد.