۰ نفر

آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد خود در نزدیک ایران را تایید کرد

۳۰ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۵۴
کد خبر: 361112
آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد خود در نزدیک ایران را تایید کرد

یک مقام نظامی آمریکا هدف قرار گرفتن پهپاد مدل تریتون MQ-4C در جایی نزدیک ایران را تایید کرده اما مدعی شد که در حریم هوایی ایران وارد نشده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، ارتش ایالات متحده امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای در واکنش به خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا بر فراز استان هرمزگان، هدف قرار گرفتن این هواپیمای بدون سرنشین خود را تایید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» کاپیتان «بیل اوربان» در نیروی دریایی آمریکا و سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» (که از سوی ایران تروریستی اعلام شده است) با تایید هدف قرار گرفتن یک پهپاد خود در جایی نزدیک ایران، اما مدعی شد که هیچ هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی امروز در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.

«لوکاس تاملینسون» خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز نیز به نقل از یک مقام ارتش آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد: «پهپاد مدل "تریتون MQ-4C" متعلق به نیروی دریایی آمریکا توسط موشک زمین به هوای ایرانی‌ها بر فراز تنگه هرمز در حریم هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته است».

wCfrbd0y3RS8

دیگر مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار  شبکه «کان» تلویزیون رژیم صهیونیستی، بدون تکذیب ساقط شدن پهپاد خود توسط ایران گفت: «هواپیمای بدون سرنشین ما امروز در آسمان ایران نبوده بلکه در حریم هوایی بین‌المللی در حال عملیات بوده است».

 روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی  کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».

پهپاد «تریتون MQ-4C» ساخته کمپانی نظامی «نورثروپ گرومن» در ایالت ویرجینای آمریکا، مدل پیشرفت سری هواپیماهای بدون سرنشین موسوم به «گلوبال هاوک» است که به‌صورت ویژه مقاصد اطلاعاتی، شناسایی و جاسوسی برفراز اقیانوس و مناطق ساحلی طراحی شده است.

این پهپاد آمریکایی مجهز به حسگرهای 360 درجه، سیستم‌های ضد یخ‌زدگی (به دلیل پرواز در ارتفاع بالا) و محافظت در برابر صاعقه است. نیروی دریایی آمریکا اولین نیروی مسلحی بود که عملیاتی کردن این هواپیمای بدون سرنشین را آغاز کرد.

پهپاد تریتون MQ-4C توانایی عملیات 24 ساعته (در هر بار بلند شدن) و پرواز در ارتفاعی بالاتر از 16 کیلومتر با برد عملیاتی بیش از 15 هزار کیلومتر را دارد. تولید هر فروند از این پهپادها برای کمپانی نورثروپ گرومن حدود 180 میلیون دلار هزینه به‌دنبال دارد.