۰ نفر

ترامپ در سودای انتخاب دوباره

۲۹ خرداد ۱۳۹۸، ۷:۴۵
کد خبر: 360879
ترامپ در سودای انتخاب دوباره

دونالد ترامپ از همان ابتدا که قدم به کاخ سفید گذاشت، تکلیف موافقان و مخالفانش را مشخص کرد و گفت که به یک دوره قانع نیست و قصدش فتح دوباره کاخ ریاست‌جمهوری است. اکنون کمی بیش از 2 سال از سخنان ترامپ گذشته و از امروز رسما کمپین تبلیغاتی‌‌‌اش را برای دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  17‌ماه به رأی‌گیری برای انتخاب چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا باقی‌مانده اما فضای سیاسی این کشور با اعلام کاندیداتوری دونالد ترامپ، دیگر خواسته یا ناخواسته رنگ‌و‌بوی انتخاباتی به‌خود گرفته است. ترامپ امروز قصد دارد با یک تجمع بزرگ در ایالت فلوریدا در شرق آمریکا، رسما حضور خود را در انتخابات اعلام کند؛ انتخاباتی که پیروزی در آن آنقدرها هم برای نامزد جمهوریخواهان ساده نخواهد بود.

دونالد ترامپ همانقدر که در آمریکا هوادار دارد، مخالف هم دارد. هیچ‌گاه جامعه آمریکا تا به این حد دوپاره و قطبی نبوده است. بسیاری از موافقان ترامپ سرسختانه از او حمایت می‌کنند و بسیاری از مخالفانش هم مصرانه به‌دنبال جلوگیری از پیروزی‌ دوباره او در انتخابات هستند. تازه‌ترین نظرسنجی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز اما آنقدرها به نفع دونالد ترامپ نیست. این نظرسنجی نشان می‌دهد در برخی از ایالت‌هایی که ترامپ پیروز آنها بود، اکنون جو بایدن از حزب دمکرات وضعیت بهتری دارد. دمکرات‌ها برای تعیین نامزد نهایی خود راه درازی در پیش دارند اما به گواه نظرسنجی‌های مختلف، فعلا جو بایدن که زمانی معاون باراک اوباما بود، از بقیه وضعیت بهتری دارد. حتی در تگزاس که به‌طور سنتی پایگاه رأی جمهوریخواهان بوده، دونالد ترامپ شانس پیروزی‌اش را تا حدودی از دست داده است. با این حال، هنوز برای نظرسنجی‌های دقیق زود است. درعین حال، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال2016 نشان داد دیگر نباید آنقدرها به ‌نظرسنجی‌های پیش از انتخابات اعتماد کرد؛ چراکه ترامپ خود پیروز انتخاباتی شد که تمامی نظرسنجی‌‌هایش علیه او بود. ترامپ که در «جعلی» خواندن همه اتفاقاتی که در آمریکا و جهان علیه او در جریان است سابقه طولانی دارد، نتیجه نظرسنجی‌های ای‌بی‌سی را هم رد کرده و آن را جعلی نامیده است.

با این همه، تیم تبلیغاتی ترامپ نیز کارش را با یک نظرسنجی آغاز کرده است. نتایج دور از انتظار اما باعث شد تا انجام این نظرسنجی متوقف شود و نتایج محرمانه باقی بماند. با این حال، آمار به رسانه‌های آمریکایی درز پیدا کرده و از وضعیت بد ترامپ حکایت دارد. براساس این نظرسنجی، ترامپ در ایالت‌هایی که به‌شدت میان 2 حزب جمهوریخواه و دمکرات 2 تکه شده‌اند هم وضعیت خوبی ندارد. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا که قرار است نقطه آغاز کمپین تبلیغاتی‌اش باشد هم 7پله از جو بایدن عقب است. افشای این اطلاعات، باعث اخراج تیم نظرسنجی دونالد ترامپ شده است.

دونالد ترامپ از همین ابتدا حمله به نامزدهای دمکرات‌ها به‌خصوص جو بایدن را آغاز کرده؛ چراکه خود را پیروز انتخابات می‌داند. اعتماد به نفس بیش از پیش ترامپ نه به‌خاطر عمل کردن به وعده‌هایی است که به رأی‌دهندگان داده، بلکه به‌دلیل وضعیت خوب اقتصاد در آمریکاست. بیکاری در این کشور به 3.6درصد رسیده؛ درحالی‌که هنگامی که او وارد کاخ سفید شد، نرخ بیکاری حدود 4.7درصد بود. وضعیت بازار سرمایه‌ هم خوب بوده و اغلب سهام شرکت‌ها طی 2سال گذشته رشد داشته‌اند.

مخالفان ترامپ معتقدند روند رشد اقتصاد در آمریکا از همان 2سال پیش مثبت بوده و این ارتباطی به برنامه‌های ترامپ ندارد. آنها جنگ تجاری با چین را ثمره برنامه‌های ترامپ می‌دانند و معتقدند طی یک سال آینده آثار این تنش بی‌سابقه تجاری با چین در اقتصاد آمریکا نمایان خواهد شد.

تیم تبلیغاتی دونالد ترامپ اعلام کرده قصد دارد انرژی زیادی برای همراه کردن رأی‌دهندگان در ایالت‌هایی بگذارد که ترامپ در سال2016 با اختلاف کم بازنده آنها بود. برنامه‌های تیم ترامپ برای انتخابات سال آینده اما به چهره مقابل او هم بستگی خواهد داشت. آیا دمکرات‌ها می‌توانند جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما را برای حضور در انتخابات قانع کنند؟

جو بایدن، 76ساله

این سومین‌بار است که جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود؛ به‌گفته خودش قرار است آخرین بار هم باشد. بایدن پیش از حضور در کابینه باراک اوباما، سال‌ها تجربه حضور در مجلس سنا را داشته است و جزو سیاستمداران شناخته‌شده آمریکا به‌حساب می‌آید. بیش از 20نفر در حزب دمکرات اعلام کاندیداتوری کرده‌اند اما بایدن از بقیه شانس بیشتری دارد. بایدن به توانایی‌اش برای جلب آرای طبقه کارگر آمریکا شناخته می‌شود.

وعده‌های مهم: احیای اعتبار آمریکا در عرصه بین‌المللی، بازگرداندن آمریکا به معاهدات بین‌المللی و تقویت جایگاه اقتصادی طبقه کارگر.

دونالد ترامپ، 73ساله

مهم‌ترین دستاورد ترامپ تاکنون، کاهش چشمگیر مالیات بوده که البته بیشتر به نفع شرکت‌های بزرگ و طبقه ثروتمند تمام‌شده است. تمرکز او طی 2سال و نیم گذشته، برمتوقف کردن برنامه‌های دولت باراک اوباما ازجمله طرح بیمه همگانی، تعهدات آب‌وهوایی و توافق هسته‌ای با ایران بوده است. ترامپ طی این مدت، درگیر یک تحقیق گسترده قضایی هم بوده که به‌نظر می‌رسد تا به اینجا سلامت از آن عبور کرده است.

وعده‌های مهم: کاهش مهاجرت به آمریکا، ساخت دیوار در مرز مکزیک، مذاکره دوباره بر سر توافقنامه‌های تجاری با دیگر کشورها، لغو توافق آب‌و‌هوایی و خروج نیروهای آمریکا از خاورمیانه و دیگر مناطق درگیری.