۰ نفر

سعودی‌ها به داماد ترامپ باج دادند!

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۴۵
کد خبر: 358960
سعودی‌ها به داماد ترامپ باج دادند!

شرکتی که جرد کوشنر از پایه‌گذاران آن است، از زمان ورود وی به دولت آمریکا 90 میلیون دلار سرمایه خارجی با منبع نامعلوم دریافت کرده است که گفته می‌شود بخشی از آن از سوی عربستان‌سعودی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک شرکت فعال در زمینه املاک که «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا صاحب بخشی از آن است، از زمان ورود وی به کاخ سفید تاکنون ۹۰ میلیون دلار سرمایه خارجی با مبدأ نامعلوم دریافت کرده است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، در حالی که کوشنر به‌عنوان نماینده بین‌المللی آمریکا مشغول به کار است، شرکت املاک او از طریق بانک «گلدمن ساکز» واقع در جزایر «کایمن» که به‌عنوان مکانی امن برای فرار از مالیات و تضمین مخفیانه ماندن فعالیت شرکت‌ها شناخته می‌شود، مبالغ هنگفتی پول دریافت کرده است.

او پس از تصدی مقام دولتی خود نزد پدرزنش، همچنان سهام خود را در این شرکت املاک حفظ کرد. طبق اسناد افشا شده مالی او، ارزش سهم او در این شرکت ۵۰ میلیون دلار است.

«جسیکا تیلیپمن» مدرس قوانین ضدفساد و اصول اخلاقی دولت، در سخنرانی خود در دانشکده حقوق دانشگاه «جورج واشنگتن» گفت: «این شبهات باعث می‌شود مردم به این فکر بیفتند که آیا او به‌طور نامناسبی تحت تأثیر قرار دارد؟».

وکلای کوشنر مدعی هستند که او پس از ورود به دولت، سهام خود در آن شرکت را به کمتر از ۲۵ درصد رساند. هیأت مدیره این شرکت نیز می‌گویند او در کارهای شرکت به‌طور فعال درگیر نیست.

نام افراد خارجی سرمایه‌گذار در این شرکت‌ ناشناخته باقی مانده است اما یک فرد آگاه به این حیطه گفت بخش اعظمی از این مبالغ که از جزایر کایمن منتقل شده‌اند، از یک نقطه‌ امن مالیاتی دوم آمده است و مقادیری دیگر نیز از عربستان‌سعودی منتقل شده است.

«پاتریک اسکنلان» سخنگویی از سوی بانک گلدمن ساکز گفت: «هیأت مدیره به اطلاعات شخصی مشتری‌ها که در این حامل‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، هیچ‌گونه دسترسی ندارند».

بر اساس اسناد امنیتی، ورود سرمایه‌های خارجی از طریق بانک گلدمن ساکز به این شرکت از سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

گاردین نوشت، سال گذشته هیأت‌مدیره این شرکت مذاکراتی بر سر سرمایه‌ای از سوی عربستان‌سعودی برگزار کردند اما توافقی حاصل نشد.

ترامپ به‌عنوان یک سرمایه‌دار در آمریکا و برخی مقامات دولت او، پس از ورود به دولت منافع مالی خود را حفظ کرده‌اند. در حالی که «بیل کلینتون» و «جرج دبلیو بوش» ثروت خود را در شرکت «بلایند تراستس» به امانت گذاشتند و «باراک اوباما» نیز بجز دارایی اندک و چند حساب پس‌انداز بانکی سرمایه‌ای نداشت.

«ریچارد پینتر» وکیل سابق امور اخلاقی در دولت بوش در این باره گفت: «مشکل کوشنر و ترامپ این است که تمام این شرکت‌ها را دارند و اغلب کسی نمی‌داند چه کسی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه‌گذاران پول خود را از کجا قرض گرفته‌اند. ما به همین سادگی هیچ چیز نمی‌دانیم».

شرکت املاک نام‌برده، در سال ۲۰۱۴ توسط جرد کوشنر، برادرش «جاشوا» و «رایان ویلیامز» دوست آ‌ن دو و کارمند سابق بانک گلدمن ساکز ثبت شد. ساتختمان این شرکت در شهر «منتهتن» واقع شده و جزو دارایی‌های شرکت املاک خانواده کوشنر محسوب می‌شود.

هنگامی که کوشنر وارد دولت شد سعی کرد از زیر برنامه شفافیت امنیتی قسر در برود. فردی آگاه در این زمینه به کنگره گفت ممانعت از این اقدام به‌خاطر وجود نگرانی در خصوص منافع تجاری خارجی و «تأثیرات خارجی» بر روی کوشنر انجام شد.

گفته می‌شود در نهایت، کوشنر با دخالت ترامپ موفق شد شفافیت امنیتی را برای ادامه کار در دولت کسب کند.

کوشنر روابط خوبی با «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی دارد. با این‌که بسیاری از مقامات امنیتی آمریکا از جمله «سی‌آی‌ای» از ارتباط قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی با رده‌های بالای حکومتی عربستان‌سعودی پرده برداشتند، کوشنر تلاش کرد نقش بن‌سلمان در این اتفاق را  کمرنگ کند.

«مایکل ولف» نویسنده آمریکایی در کتاب جدید خود با عنوان «محاصره» که وقایع سال دوم ریاست‌جمهوری ترامپ را شرح می‌دهد نوشت، کوشنر درباره خاشقچی اظهار داشته: «این فرد رابط بین جناح‌های معینی بین خانواده سلطنتی و اسامه بود. ما این را می‌دانیم. یک روزنامه‌نگار؟ بی‌خیال. این فرد تروریستی در نقاب روزنامه‌نگار بود».

گفته می‌شود بن‌سلمان و کوشنر از طریق پیام‌رسان «واتس‌اپ» با یک‌دیگر ارتباط نزدیکی دارند.