۰ نفر

سنا علیه طرح صلح ترامپ

۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۲۰
کد خبر: 358565
سنا علیه طرح صلح ترامپ

تنها چند هفته مانده به رونمایی طرح صلح جنجالی آمریکا موسوم به «معامله قرن»، برخی از سناتورهای دموکرات آمریکایی با ارائه طرحی بر تعهد کشورشان بر راه‌حل دو دولتی برای درگیری اسرائیل و فلسطین تأکید کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  براساس گزارش‌ها هدف این طرح که روز پنجشنبه ارائه شده، بازداشتن اسرائیل از الحاق کرانه باختری به خاک خود است. این طرح به ابتکار جف مرکلی، سناتور دموکرات ایالت اورگان، ارائه شد و سپس سناتورهای دموکرات دیگر از جمله الیزابت وارن و برنی سندرز از آن حمایت کردند. وارن و سندرز به باور برخی ناظران از طیف چپ حزب دموکرات به شمار می‌روند و هر دو برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور نامزد شده‌اند.

آن‌طورکه اورشلیم‌پست گزارش داده، در پیش‌نویس طرح مذکور که روی بحث الحاق کرانه باختری متمرکز است، چنین آمده: «الحاق یک‌جانبه بخش‌های کرانه باختری به اسرائیل چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی را به خطر می‌اندازد، به روابط اسرائیل و همسایگان عربش آسیب می‌رساند، هویت دموکراتیک و یهودی اسرائیل را تهدید و امنیت آن را تضعیف می‌کند». در این پیش‌نویس همچنین اعلام شده است: «راه‌‌حل دو دولتی به بهترین نحو مایه امید حفظ ماهیت یهودی و دموکراتیک اسرائیل هم‌زمان با حفظ حق حاکمیت فلسطینیان و ایجاد بنیانی برای صلح‌ و رونق پایدار است».

برنی سندرز، سناتور دموکرات آمریکایی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 آمریکا، درباره این طرح گفته است: «ایالات متحده باید میانجیگری صادقی در خاورمیانه باشد. ما باید از حق اسرائیلی‌ها برای زندگی در صلح و امنیت دفاع کنیم و هم‌زمان به اشغال فلسطین پایان دهیم و از حق حاکمیت و امنیت فلسطینی‌ها حفاظت کنیم». سناتور وارن هم که یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکاست، در دفاع از طرح گفته است: «دولت ترامپ هیچ فرصتی را برای زیرپاگذاشتن راه‌حل بالقوه دو دولت اسرائیل و فلسطین از دست نمی‌دهد. این طرح از ما می‌خواهد که هم حق حاکمیت فلسطینی‌ها و هم امنیت اسرائیل را به پیش ببریم».

براساس برخی گزارش‌ها، طرح دیگری نیز از سوی لیندسی گراهام و کریس ون‌هولن، دو سناتور مطرح جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره آمریکا مطرح می‌شود که در این طرح هم بر راه‌حل دو دولتی در مناقشه اسرائیل و فلسطین تأکید شده است. این دو سناتور ابراز امیدواری کرده‌اند که طرح آنها با اکثریت آرا در کنگره آمریکا تصویب شود. بسیاری از گروه‌های حامی صلح از این طرح حمایت کرده و آن را بسیار دقیق و به‌موقع خوانده‌اند، چرا‌که تا اواخر ماه جاری میلادی قرار است پس از مدت‌ها گمانه‌زنی بخش‌هایی از طرح صلح آمریکا در منامه، پایتخت بحرین، رونمایی شود.

وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده که در جریان کارگاه فرصت‌های اقتصادی بحرین که روزهای چهارم و پنجم تیر در منامه پایتخت بحرین برگزار می‌شود، از بخش اقتصادی طرح صلحی که دولت دونالد ترامپ دو سال روی آن کار کرده، موسوم به معامله قرن، رونمایی خواهد کرد؛ اما هنوز معلوم نیست بخش سیاسی و اساسی این طرح چه زمانی منتشر خواهد شد. جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ و نماینده آمریکا در امور صلح اسرائیل و فلسطین، گفته است که این طرح شامل راهکار دو دولتی به مفهوم شناخته‌شده آن نیست، اما «امتیازات کلان اقتصادی برای ارتقای زندگی فلسطینیان دارد» و دنیا باید «با ذهنی باز» با این طرح برخورد کند.

در این میان وب‌سایت آمریکایی آکسیوس در گزارشی از آغاز تلاش‌های لابی‌های اسرائیل برای جلوگیری از تصویب این طرح‌ها خبر داده است. براساس این گزارش ران درمر، سفیر اسرائیل در ایالات متحده و تعدادی از مقامات سفارت اسرائیل در حال لابی‌کردن با گراهام و ون‌هولن هستند تا بخش «راه‌حل دولتی» را از پیش‌نویس طرح آنها حذف کنند، با‌این‌حال این دو سناتور تاکنون این درخواست‌ها را رد کرده‌اند. آکسیوس در‌این‌باره نوشت تصویب این قطع‌نامه می‌تواند کاخ سفید را درحالی‌که در آستانه رونمایی از طرح صلح خود است، زیر فشار قرار دهد. به گزارش برخی رسانه‌های اسرائیلی این طرح از سوی همه سناتورهای دو حزب در مجلس سنای آمریکا حمایت نمی‌شود؛ اما انتظار می‌رود بتواند حمایت تمام 47 سناتور دموکرات و سناتورهای مستقل را به دست بیاورد. به این ترتیب دموکرات‌ها پیام محکمی علیه الحاق کرانه باختری به نتانیاهو می‌فرستند.

الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل یکی از قول‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در کمپین انتخاباتی اخیرش بود. او بعد از انتخابات دیگر از این قول جنجالی خود حرفی به میان نیاورد؛ ولی این هفته در پنجاه‌و‌دومین سالروز جنگ سال 1967 گفت اسرائیل «برای همیشه در اراضی آزادشده‌ باقی می‌ماند». درحالی‌که نتانیاهو ظاهرا امیدوار است دولت کنونی آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری را نیز مانند بلندی‌های جولان و اورشلیم بپذیرد، روزنامه هاآرتص یادآور شده گروهی از اعضای یهودی کنگره که از حامیان قوی اسرائیل نیز هستند، دو ماه پیش با ارسال نامه‌ به نتانیاهو نسبت به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری هشدار دادند.

بسیاری از اعضای کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه مخالف الحاق کرانه باختری به اسرائیل هستند و به‌طور سنتی از راه‌حل دو دولتی حمایت می‌کنند؛ این در حالی است که این پیشنهاد از سوی بسیاری از حامیان فلسطین قابل قبول نیست و راه‌حلی انحرافی برای ادامه اشغال اسرائیل بر سرزمین‌های فلسطینی عنوان می‌شود. خواسته مردم فلسطین و حامیان آن بیرون‌راندن کامل اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی و همچنین بازگرداندن میلیون‌ها پناهنده فلسطینی است.