۰ نفر

آمریکا توافق با روسیه بر سر خروج نیروهای ایران از سوریه را رد کرد

۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۵
کد خبر: 357744
آمریکا توافق با روسیه بر سر خروج نیروهای ایران از سوریه را رد کرد

دولت آمریکا روز دوشنبه توافق با دولت روسیه بر سر خروج نیروهای ایران از سوریه را رد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه توافق با دولت روسیه بر سر خروج نیروهای ایران از سوریه در ازای به رسمیت شناختن دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه را رد کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با پایگاه «نشنال» ادعای منتشرشده در روزنامه «الشرق‌الاوسط» را رد کرد و گفت: «این گزارش بی‌اساس است و این موضع آمریکا نیست.»

روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده بود آمریکا به روسیه پیشنهاد داده در ازای به رسمیت شناختن بشار اسد، مسکو در مقابله با نفوذ ایران در سوریه کمک کند. این روزنامه مدعی شده بود این رایزنی‌ها قرار است در دیداری سه‌جانبه میان مشاوران امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اسرائیل و روسیه در ماه جاری مطرح شود.

مقام آمریکایی با رد ادعای الشرق‌الاوسط گفت: «درباره بشار اسد موضع ما اجرای قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

این قطعنامه که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید خواستار تحقق «خواسته های مشروع مردم سوریه» از طریق فرایندی تحت رهبری سوریه و از رهگذر اجرای کامل بیانیه ژنو به تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ شده بود. این بیانیه خواستار برگزاری مذاکرات فراگیر، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات مردمی در سوریه شده است.

مقام آمریکایی که با نشنال مصاحبه کرده گفته که مواضع دولت آمریکا بر شکست داعش، خروج نیروهای ایران و متحدان آن از سوریه استوار است.

ادعای مقام آمریکایی در حالی صورت گرفته که جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده در سوریه حضور مستشاری دارد و مستشاران این کشور به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند. در مقابل، نیروهای آمریکایی بدون دعوت دمشق در این کشور هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در توییتی بدون اشاره به حملات مداوم هفته‌های گذشته گروه‌های مسلح به ارتش سوریه، مدعی شد سوریه با کمک روسیه در حال حمله به غیرنظامی‌ها در استان ادلب است.

ترامپ، اتهام خود را به «شنیده‌ها» مستند کرد و نوشت: «شنیده می‌شود که روسیه، سوریه و در مقیاس کمتر، ایران در حال بمباران جهنم استان ادلب در سوریه هستند و بی تردید بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه را می‌کشند. جهان شاهد این قصابی است. هدف چیست؟ شما به دنبال چه هستید؟ بس کنید».

روسیه روز جمعه گذشته با انتشار بیانیه‌ای، ترکیه را مسئول حملات گروه‌های مسلح به ارتش سوریه در ادلب و شمال استان حماه دانسته بود.

استان ادلب و بخشی از شمال استان حماه آخرین منطقه تحت تسلط تروریست‌های سوری است و این درگیری‌ها در حالی صورت می‌گیرد که طبق توافق کشورهای ترکیه، روسیه و ایران استان ادلب و شمال حماه ذیل توافق «منطقه کاهش تنش» تعریف می‌شوند. اما گروه‌های مسلح این توافق را بارها با حمله به ارتش سوریه نقض کرده‌اند.

طبق این توافق ترکیه دوازده پست دیده‌بانی و ایران و روسیه مجموعا هشت پست دیده‌بانی در ادلب ایجاد کردند تا بر این توافق عملا نظارت کنند. ترکیه تعداد نقاط دیده‌بانی خود را تاکنون به بیست مرکز افزایش داده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز سه‌شنبه ادعاهای ترامپ را رد کرد و گفت: «هرگونه شلیکی از سوی تروریست‌ها در ادلب غیرقابل قبول است و اقدام‌هایی جهت از بین بردن چنین موردی در دست اجراست.»