۰ نفر

حسرت بازدید از پارلمان انگلیس بر دل ترامپ ماند

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۴۸
کد خبر: 357693
حسرت بازدید از پارلمان انگلیس بر دل ترامپ ماند

رئیس‌جمهوری آمریکا که به لندن سفرکرده، روز دوشنبه در مراسمی تشریفاتی از داخل کلیسای تاریخی وستمینستر در نزدیکی پارلمان بازدید کرد اما به دلیل مخالفت قانون‌گذاران انگلیسی نتوانست در این مکان سخنرانی کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «دونالد ترامپ» پس از شرکت در ضیافت ناهار ملکه الیزابت در کاخ باکینگهام، راهی کلیسای وستمینستر شد تا از این مکان سنتی که شاهد مراسم تاج‌گذاری، ازدواج و تدفین شاهان و شاهزاده‌های بریتانیایی است دیدن کند. اتفاقاً الیزابت دوم، یک روز قبل (۲ ژوئن) ۶۶ سال پیش در همین مکان تاج‌گذاری کرد و به‌عنوان فرمانروای انگلیس، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، قلمرو پاکستان و سری‌لانکا انتخاب‌شده بود.

او در سن ۲۵ سالگی و پس از مرگ پدرش پادشاه جرج ششم در تاریخ ۶ فوریه سال ۱۹۵۲ به سلطنت رسید اما به دلیل سوگواری برای پدرش یک سال بعد مراسم تاج‌گذاری را در کلیسای وستمینستر انجام داد.

ترامپ از مکانی که الیزابت در سال ۱۹۵۳ میلادی سوگند یادکرد و سایر نقاط کلیسا دیدن کرد و سپس در کتاب یادبود کلیسا نوشت: خیلی ممنونم. افتخار بزرگی است که از این مکان خاص دیدن کنم.

اما داغ بازدید از ساختمان کناری آن، یعنی پارلمان انگلیس که از یک‌سو به ساعت معروف بیگ بن و از سوی دیگر بر رودخانه تایمز مشرف است بر دل رئیس جمهوری آمریکا ماند.

جان برکو رئیس مجلس عوام انگلیس که درباره برنامه سخنرانی مهمانان خارجی در این نهاد قانون‌گذار حق وتو دارد، اعلام کرده است که با سخنرانی ترامپ به‌شدت مخالف است. او که چهار سال پیش میزبان باراک اوباما در پارلمان بود گفت ما برای رابطه‌مان با ایالات‌متحده ارزش قائلیم اما "مخالفت ما با نژادپرستی و تبعیض جنسیتی و حمایتمان از برابری در مقابل قانون و دادگاه مستقل، ملاحظات بسیار مهم‌تری برای پارلمان هستند."

برکو همچنین تصریح کرد که سخنرانی در این نهاد قانون‌گذار "حق طبیعی" افراد نیست بلکه "افتخار"ی است که به آن‌ها داده می‌شود.

غیر از تعداد کمی از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار، اکثریت قانون‌گذاران انگلیسی با سفر ترامپ به لندن و سخنرانی او در پارلمان مخالف هستند. جرمی کوربین رهبر حزب اصلی مخالف دولت انگلیس ضمن رد دعوت ترامپ برای شرکت در ضیافت شام در اقامتگاه سفیر آمریکا در لندن، قرار است فردا در تظاهرات گسترده مردم انگلیس علیه ترامپ سخنرانی کند.

صادق خان شهردار لندن هم در یادداشتی که دیروز در نشریه آبزرور منتشر شد نوشت: «دونالد ترامپ یکی از مهوع‌ترین نمونه‌های یک تهدید رو به رشد جهانی است». او با وابسته دانستن ترامپ به ایدئولوژی راست افراطی معتقد است که این ایدئولوژی تمام دستاوردهای ۷۰ سال گذشته لیبرال دموکراسی را تهدید می‌کند. خان همچنین بر شباهت ترامپ با ویکتور اوربان در مجارستان، ماتئو سالوینی در ایتالیا، مارین لوپن در فرانسه و نایجل فاراژ در انگلیس تأکید می‌کند و اینکه همگی ادبیاتی مشابه ترامپ دارند.

نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که مردم انگلیس دست‌کم تا زمانی که ترامپ روی کار است تمایلی به همکاری‌های سیاسی میان دو دولت ندارند. آن‌ها فردا در اعتراض به همین مساله و تهدیدی که ترامپ برای نظم جهانی به شمار می‌رود در میدان مشهور ترافالگار واقع در قلب لندن تظاهرات خواهند کرد.

شماری از گروه‌های معترض از امروز پارچه نوشته‌هایی را روی پل‌های معروف لندن آویزان کرده‌اند که نوشته است: ترامپ نژادپرست است و مقابل نژادپرست ایستاده‌ایم.با توجه به تبلیغات گسترده گروه‌های مخالف ترامپ، پیش‌بینی‌شده است که بیش از ۲۵۰ هزار معترض در تظاهرات فردا شرکت خواهند کرد.