۰ نفر

اظهارات توهین‌آمیز پامپئو، 1روز پس از اعلام آمادگی برای مذاکره

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۶:۲۸
کد خبر: 357623
اظهارات توهین‌آمیز پامپئو، 1روز پس از اعلام آمادگی برای مذاکره

دولت آمریکا که بیش از یک سال است از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و ده‌ها تحریم یکجانبه علیه مردم ایران وضع کرده است، روز دوشنبه از چشم‌انداز بر هم خوردن این توافق ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، دولت آمریکا که بیش از یک سال است از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و ده‌ها تحریم یکجانبه علیه مردم ایران وضع کرده است، روز دوشنبه از چشم‌انداز بر هم خوردن این توافق ابراز نگرانی کرد.

پامپئو که در اقامتگاه هیأت دیپلماتیک آمریکا در شهر «برن» سوئیس با خبرنگار گروه رسانه‌ای «سینکلیر» گفت‌وگو می‌کرد، در واکنش به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که این گزارش «نگرانی‌هایی واقعی درباره اینکه آیا ایران همچنان به برجام پایبند است یا نه، به وجود می‌آورد.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا، کاخ سفید نه تنها از تولید «مواد شکافت‌پذیر، بلکه از دیگر عناصر برنامه هسته‌ای» ایران هم نگران است.

وی دیروز هم در جریان یک نشست خبری در سوئیس، گفته بود: «نمی‌خواهم اظهارنظری درباره این گزارش کنم فقط اینکه ما محصول کار آژانس را از نزدیک دنبال می‌کنیم. ما اطلاعات مستقل خود را درباره آنچه که آنجا (ایران) اتفاق می‌افتد را در اختیار داریم. جهان باید متوجه باشد که ما به دقت پایبندی ایران به مفاد برجام را رصد می‌کنیم؛ نه فقط مسئله آب سنگین، بلکه ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده و همچنین سانتریفیوژهایی که دارند نصب می‌کنند... ما کاملاً به این مسائل توجه داریم.»

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گزارش فصلی تازه خود با موضوع ایران را منتشر کرد. در این گزارش بار دیگر بر پایبندی کامل ایران به مفاد توافق هسته‌ای تأکید شده است، با این وجود برخی کارشناسان با استناد به این گزارش، نصب ۳۳ دستگاه سانتریفیوژ نسل ۶ را نشانه‌ای از عزم احتمالی ایران برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای توصیف کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد به دلیل محقق نشدن منافع اقتصادی متصور در برجام، اجرای بخشی از تعهدات خود از جمله سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را متوقف می‌کند. ایران همان زمان ۶۰ روز به طرف‌های برجام فرصت داد تا راه‌حلی برای مشکلاتی که آمریکا در مسیر اجرای این توافق ایجاد کرده بیابند، در غیر اینصورت تهران اجرای دیگر مفاد توافق هسته‌ای را نیز متوقف می‌کند.

در حالی که آمریکا هم خود از برجام خارج شده و هم دیگر کشورها را برای توقف مراوده اقتصادی با ایران تحت فشار قرار داده، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته پیش مدعی شد که «دلیلی برای خروج ایران از توافق هسته‌ای وجود ندارد.»

اظهارات توهین‌آمیز پامپئو، یک روز پس از اعلام آمادگی برای مذاکره

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه امروز، مانند «جورج بوش» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا ایران را «شرور» توصیف کرده است.

به نوشته «جیمز روزن» خبرنگار سینکلیر، پامپئو در پاسخ به این سؤال که آیا ایران را «رژیمی شرور» می‌داند، گفته است: «بله.»

این در حالی است که پامپئو روز گذشته در جریان سفر به سوئیس گفت به این شرط که «ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند»، آمریکا حاضر است «بدون هرگونه پیش‌شرطی» با ایران گفت‌وگو کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه گفت «می‌خواهم با ایران کنار بیایم.» وی در جریان سفر به ژاپن هم مدعی شد که آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران نیست و فقط می‌خواهد که «ایران بمب اتم نداشته باشد.»

سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه در واکنش به این دست از موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی، گفت: «برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست؛ بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تاکید آقای پامپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان‌دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.»