۰ نفر

آمریکا: در مورد معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران تصمیم نگرفته‌ایم

۹ خرداد ۱۳۹۸، ۳:۴۹
کد خبر: 356581
آمریکا: در مورد معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران تصمیم نگرفته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت متبوعش هنوز در مورد تمدید معافیت عراق از اجرای تحریم‌ها علیه ایران تصمیمی اتخاذ نکرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، «مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری در واشنگتن اعلام کرد دولت متبوعش و مشخصاً مایک پامپئو وزیر امور خارجه هنوز در مورد تمدید معافیت عراق از اجرای تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه ایران تصمیم نگرفته است.

این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته «جوی هود» کاردار آمریکا در بغداد در کنفرانس خبری با حضور چند رسانه غربی و عراقی گفته بود عراق از تحریم‌های مربوط به واردات سوخت و نیز خرید برق از ایران معاف شده است.

البته حداقل طی ماه‌های اخیر این اولین بار نیست که مقامات آمریکایی اظهاراتی متناقض را در مورد مسائل مرتبط با ایران مطرح می‌کنند، چرا که آنها حتی در زمینه خواسته‌های اصلی خود از ایران نیز نتوانسته‌اند رویه واحدی را در پیش گیرند و در این خصوص به‌‌گونه‌ای هماهنگ در برابر رسانه‌های گروهی سخن بگویند.

مقامات آمریکایی طی ماه‌های اخیر به‌شدت اصرار داشته‌اند که عراق را با تحریم‌های خود علیه ایران همراه کنند،  اما مسئولان عراقی تأکید کرده‌اند که دست‌کم تا سه سال دیگر امکان بی نیازی از واردات برق و حامل‌های انرژی از ایران وجود ندارد.

از طرفی مقامات عراقی همواره و در مناسبت‌های مختلف با اشاره به روابط همسایگی و برادری میان دو کشور از یکسو و نیاز متقابل اقتصادی از سوی دیگر بارها اعلام کرده‌اند که بخشی از نظام تحریمی علیه ایران نخواهند بود و تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهند.