۰ نفر

رشد اقتصادی روسیه به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر رسید

۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۴
کد خبر: 355380
رشد اقتصادی روسیه به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر رسید

رشد اقتصادی روسیه در سه ماهه نخست امسال به پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۷ رسید.

به گزارش رویترز، در اتفاقی که باعث افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره توسط بانک مرکزی روسیه خواهد شد، نرخ رشد اقتصادی نخستین فصل امسال در روسیه با عملکردی ناامید کننده به پایین‌ترین سطح خود در طول دو سال اخیر رسیده است. طبق اعلام مرکز آمار روسیه، حجم تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته تنها ۰.۵ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با رشد ۲.۷ درصدی سه ماهه پایانی سال گذشته عملکردی کاملاً ناامید کننده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کریل تریمازوف، یکی از مقامات سابق وزارت خزانه داری روسیه گفت: با توجه به اینکه نرخ رشد اقتصادی در پایین‌ترین سطح خود از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ ثبت شده است، اقتصاد در آستانه ورود به رکود قرار دارد.

وزارت اقتصاد روسیه که پیشتر نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست امسال را ۰.۸ درصد پیش بینی کرده بود این کاهش را مرتبط با تقاضای ضعیف داخلی و لایحه مالیات بر ارزش افزوده جدید این کشور دانسته است.

بانک مرکزی روسیه دستیابی به نرخ رشد ۱ تا ۱.۵ درصدی را هدف گذاری کرده بود. دیمیتری پلووی، کارشناس مسائل اقتصادی در صندوق سرمایه گذاری روسیه گفت: آمارهای ضعیف‌تر از حد انتظار رشد اقتصادی نشان می‌دهد که بانک مرکزی می‌تواند برای افزایش نرخ بهره به میزان ۰.۲۵ یا ۰.۵ واحد مجاب شود.

مؤسسه "کپیتال اکونومیکس" در گزارشی اعلام کرده است نرخ رشد فعلی موقتی بوده و احتمالاً در طول فصل‌های بعدی تقویت خواهد شد. وزارت اقتصاد روسیه دستیابی به نرخ رشد ۱.۳ درصدی را برای سال جاری پیش بینی کرده است اما بانک مرکزی برآوردی بالاتر از نرخ داشته و معتقد است امسال اقتصاد روسیه بین ۱.۲ تا ۱.۷ درصد رشد خواهد داشت.